De gevolgen van Basel II voor het MKB

fallback
Als op 1 januari 2007 Basel II wordt ingevoerd, zijn banken meer gebonden aan regels als het gaat om bijvoorbeeld kredietverstrekking. De kredietrisico's van de banken zelf zullen daarmee wellicht beter afgedekt zijn, maar wat betekent het voor een onderneming uit bijvoorbeeld het midden- en kleinbedrijf? Lukt het een onderneming nog wel om gemakkelijk aan een lening te komen? Die vraag stond centraal tijdens het eerste congres georganiseerd door het Verbond Credit Management Bedrijven (VCMB), een net opgerichte organisatie die het thema Credit Management prominenter op de agenda wil krijgen.

Is bankkrediet sinds de invoering van Basel II duurder geworden? Gemiddeld genomen niet, zegt Hein Blocks, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken, meteen al in het begin van zijn toespraak. “Op individueel niveau is echter heel goed mogelijk dat bedrijven voor hun lening meer moeten betalen”. Ratingsystemen Feit is wel dat banken nauwkeuriger gaan meten hoe hoog het kredietrisico per bedrijf is. Blocks: “Dat wordt vastgesteld aan de hand van zogenaamde ratingsystemen. Daarbinnen meten we bijvoorbeeld de Probability of Default ofwel de kans dat een klant failliet gaat. Een andere parameter is de resterende looptijd van zijn huidige krediet. “Waar het op neer komt is dat bedrijven zelf meer invloed krijgen op de kostprijs van hun krediet. Een degelijk ondernemingsplan, goede financiële verslaglegging; dit zijn zo al twee voorbeelden van manieren waarop een onderneming de kostprijs van krediet omlaag kan brengen. Krediet kan dus zelfs goedkoper verkregen worden. Voorwaarde is dan wel dat een bedrijf zijn zaakjes op orde heeft. Debiteuren Wilco de Haan, Credit Risk Manager van AON trekt dezelfde conclusie als Blocks. “Gemiddeld genomen blijft de prijs van krediet gelijk”. Bedrijven doen er volgens de Haan verstandig aan om allereerst hun debiteuren eens goed door te lichten. Deze visie onderbouwt hij met keiharde cijfers. “53 procent van alle faillissementen zijn te wijten aan problemen met debiteuren. Van dat percentage is de helft direct toe te rekenen aan wanbetaling. Dit soort cijfers zijn eigenlijk niet eens zo raar als je erachter komt dat 81 procent van bedrijven in het MKB de kredietwaardigheid van hun klanten niet controleert. Dit in combinatie met de steeds maar slechter wordende betalingsmoraal kan uiteindelijk dramatische gevolgen hebben. De Haan doet tenslotte een drietal aanbevelingen aan het MKB. “Zorg dat er een proactieve dialoog is met de bank. Leer vervolgens je klant beter kennen; hoe kredietwaardig is hij? Tenslotte kan er nog ontzettend veel verbeterd worden in het order-to-cash proces. Tachtig procent van te late betalingen zijn te wijten aan het bedrijf zelf en niet aan de debiteur”.

Gerelateerde artikelen