‘Samen de schouders eronder zetten en loslaten waar het kan, zo bereiken we de mooiste resultaten’

Het Leadership in Finance Summit op 28 oktober staat in het teken van leiderschap in tijden van onzekerheid. In aanloop naar het evenement interviewt FM enkele deelnemers over dit thema. Hoe houden zij koers?

Daniella Koster is finance manager bij Royal FloraHolland en daarmee werkzaam in een sector waar de noodzaak tot investeringen in duurzaamheid groot is. “Onze operationele finance werkzaamheden organiseren we zo efficiënt mogelijk, zodat we meer tijd hebben voor het leveren van toegevoegde waarde.”

Royal FloraHolland is een coöperatie van kwekers met een geschiedenis die meer dan honderd jaar teruggaat.

De organisatie vormt het hart van de internationale sierteeltsector met drie fysieke hubs, waaronder de wereldberoemde bloemenveiling in Aalsmeer, Met ongeveer 100.000 transacties per dag en een jaaromzet van zo’n 5 miljard euro is Royal FloraHolland de grootste internationale marktplaats voor bloemen en planten.

Binnen die complexe omgeving is Koster verantwoordelijk voor finance, controlling en accounting. “eigenlijk alle financiële afdelingen”, zegt ze. Haar weken worden gevuld met maandrapportages, forecasts, beoordeling van business cases en deep dives: “Als een KPI afwijkt van de target, onderzoeken we wat daaronder ligt en welke acties lopen. Bijvoorbeeld binnen het programma dat we vorig jaar zijn gestart om de overheadkosten te reduceren.”

Het financiële team werkt intensief samen met de afdeling Business Intelligence om trends in de bloemen- en plantenmarkt te volgen. “We hebben veel contact met onze kwekers. Hun verwachtingen voor de komende tijd zijn cruciaal voor onze meerjarenplanning. Hoewel we die planning jaarlijks formeel opstellen, houden we het hele jaar in de gaten of we moeten bijsturen.”

Impact afbouw subsidie energieheffing

Een actueel thema is de afbouw van de subsidie op energieheffing in de tuinbouw. “Dat heeft direct impact op onze leden: sommige tuinders zijn al ver in de energietransitie, anderen nog niet. En wie van gas wil overstappen op elektra, loopt tegen de beperkte aansluitcapaciteit aan. Dat raakt hen direct en dus ook ons als coöperatie.”

Koster noemt duurzaamheid een van de grotere uitdagingen van dit moment. “Zowel voor onszelf als bedrijf als in onze rol binnen de sector. We worden geen eigenaar van de producten, maar we kunnen onze leden wel helpen met kennisdeling en bewustwording.”

Binnen de eigen organisatie vertaalt dat zich in concrete projecten. “In Aalsmeer vervangen we bijvoorbeeld oude gasketels door warmtepompen. En omdat we drie grote terreinen beheren, proberen we bij elke investering de duurzaamste keuze te maken.”

Daarnaast blijft de relevantie van de coöperatie een strategische vraag. We moeten blijven zorgen dat we als coöperatie waardevol blijven voor onze leden.” Volgens Koster is het van belang dat haar afdeling consistent toegevoegde waarde wil leveren aan Royal FloraHolland als bedrijf en voor de cooperatie, rekening houdend met de uitdagingen waar de organisatie voor staat.

‘Ongevraagde analyses’

“Vijf jaar geleden zijn we gestart met Future Finance, een programma waarmee we onze operationele processen automatiseren en vereenvoudigen. Het doel is dat we meer tijd overhouden om toegevoegde waarde te leveren aan het bedrijf.”

Dat vertaalt zich in wat Koster ‘ongevraagde analyses’ noemt. “We laten ons triggeren door wat we in de cijfers zien. Bijvoorbeeld: waarom presteert de ene vestiging beter dan de andere? Of: deze dienst heeft een negatieve marge. Moeten we de prijs verhogen of iets aan de kosten doen? Zulke inzichten dragen bij aan betere besluitvorming.”

Royal FloraHolland maakt maandelijks een forecast en jaarlijks een meerjarenplan. Een rolling forecast gebruikt de organisatie nog niet. “We hebben het er wel over gehad,” zegt Koster.

“Maar momenteel focussen we nog op de betrouwbaarheid van onze forecasts. Onze markt is erg volatiel. De prijzen en volumes van bloemen en planten kunnen sterk schommelen, vergelijkbaar met ijsverkoop in een warme zomer. Daarom focussen we nu op het verbeteren de korte termijn-forecast, daarna kunnen we verder kijken.

De finance-afdeling van Royal FloraHolland bestaat uit zo’n zestig mensen. Koster probeert haar team actief mee te nemen in innovatie en ontwikkeling. “We willen dat iedereen blijft leren. Met AI zijn we vorig jaar begonnen met oriënteren, en inmiddels hebben we een aantal ambassadeurs binnen het team die daar affiniteit mee hebben. Zij verkennen hoe we AI kunnen toepassen in finance, en we leiden collega’s op om mee te doen.”

‘Durf los te laten’

Koster noemt zichzelf een ‘voorzichtige financial’, dus een rigoureuze stap buiten het gebaande pad zal ze niet zo snel maken. Wel ziet ze wat het kan opleveren als je durft los te laten.

“Neem het AI-traject. Een collega gaf aan dat hij het wilde trekken. Natuurlijk heb ik daar ideeën over, maar ik heb hem gevraagd zelf met een plan te komen. En dat pakte goed uit. Hij betrok meer facetten dan ik zelf had bedacht. Dat geeft mij energie”, vertelt ze.

“Ik geef richting aan wat we willen bereiken, maar laat het team zelf bepalen hoe. Daarmee bied ik ruimte en ondersteuning waar nodig. Dat werkt beter dan alles willen aansturen. Juist door samen de schouders eronder te zetten en los te laten waar het kan, bereiken we de mooiste resultaten. Ik geloof dat vertrouwen geven aan elkaar leidt tot gezamenlijke groei.”

Ook benadrukt Koster het belang van reflectie. “In de waan van de dag neem je daar te weinig tijd voor. Even stilstaan, nadenken en je laten inspireren helpt om scherp te blijven. Soms moet je jezelf daar bewust toe dwingen, maar het is elke keer de moeite waard.”

LEES OOK: ‘We moeten over de grenzen van Finance kijken om de business beter te begrijpen’

De wereld verandert. Onvoorspelbaar. Complex. Vol risico’s én kansen. Juist nu vraagt leiderschap méér dan alleen cijfers. Het vraagt visie. Lef. Kompas. Tijdens 𝗘𝘅𝗽𝗲𝗱𝗶𝘁𝗶𝗲 𝗖𝗙𝗢 gaat een selecte groep CFO’s het avontuur aan door een landschap vol onzekerheid. Geen standaard conferentie,  een dag vol reflectie, strategische verdieping en inspiratie.

 

 

Gerelateerde artikelen