Wat doet KLM met cryptocurrency?
KLM ziet een grote toekomst voor blockchain en digitaal geld. Group Controller David van Mechelen noemt blockchain “misschien wel het nieuwe internet, het heeft althans die potentie.”
Op het hoofdkantoor van de luchtvaartmaatschappij in Amstelveen worden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten gehouden. “Voor veel bedrijven en sectoren, niet alleen de financiële, kan blockchain het business model drastisch gaan beïnvloeden”, zegt Van Mechelen. “Dus zijn we op zoek naar toepassingen voor KLM. Ideaal voor iedereen die contracten afsluit, voor alle logistieke processen. Vooralsnog vooral in gebruik bij banken, maar blockchain komt ook naar de corporates, zeker weten.”
David van Mechelen is één van de vier genomineerden voor de Leadership in Finance Award – de beste financial van 2018. Op 18 april wordt de winnaar bekend gemaakt van de Leadership in Finance Award 2018 (voorheen Controller of the Year Award). Eerdere winnaars van de Award zijn Roy Verhoeven, Joost Stienen en Stijn Scheider, waarvan de laatste twee dit jaar deeluitmaken van de jury.
Betalen met Blue Coins
Ook cryptomunten, behoorlijk onder vuur na recente digitale diefstallen en de vrije val van koersen, moeten we zeker niet afschrijven. KLM wil in eigen omgeving ervaring opdoen met die specifieke toepassing van blockchain. “Zo loopt er een intern experiment met cryptocurrency voor en door medewerkers”, zegt David van Mechelen. “Om bijvoorbeeld een kop koffie te bestellen in het restaurant en digitaal te betalen. Met Blue Coins. Tja dat blauwe KLM dna he…”
De airliner zag vorige maand 2,5 miljoen passagiers boarden, een groei van bijna negen procent. vooral de passagiersaantallen naar Zuid-Amerika namen een grote vlucht. Aldus de vervoerscijfers van Air France-KLM groep.
Afscheid van Jumbo Jet
KLM neemt definitief afscheid van de wereldberoemde Boeing 747. Het icoon van de internationale luchtvaart, sinds de luchtdoop in 1969 voortdurend geëvolueerd maar uiterlijk altijd herkenbaar gebleven als de vertrouwde Jumbo Jet, wordt binnen drie jaar uitgefaseerd.
“Ik zal het missen, daarboven in die 747 en naar het platform, bijna twintig meter de diepte inkijken”, vertelt Group Controller Van Mechelen. “Maar de brandstofkosten voor viermotorigen zijn simpelweg te hoog. De vervanger heeft een list price van 250 miljoen euro per stuk. ‘Langetermijn Vloot Studie Intercontinentaal’. Dan heb je het al gauw over een investering van enkele miljarden.”