Credit Management op de agenda
Hoe komt het toch dat bedrijven hier niet in willen investeren. Zo langzamerhand zijn er toch voorbeelden genoeg van bedrijven die dit onderwerp wel hoog op de agenda hebben gezet. En ook kunnen bogen op goede resultaten daardoor. Ik heb al eens eerder de stelling geponeerd dat we met z’n allen nog heel veel geld op straat laten liggen. Is even bukken misschien te veel gevraagd? Of verdient iedereen zo goed dat het de moeite niet waard is? Ik kan het mij haast niet voorstellen. Het aantal faillisementen begint dan wellicht iets te dalen, maar het aantal is nog altijd aanzienlijk. En daar moeten velen van ons toch onder lijden.
Aan de andere kant word ik zeer regelmatig gebeld door bedrijven die denken mijn debiteurenbeheer veel beter te kunnen doen dan ikzelf. Nu zijn ze bij mij aan het verkeerde adres, maar heel veel andere bedrijven zouden hun hulp wellicht heel goed kunnen gebruiken. Ik vraag mij echter af of deze twee partijen elkaar ooit gaan vinden. Door de incassoactiviteit over te nemen, word weliswaar een voordeel behaald, maar het zal de organisatie niet direct bewuster maken van het belang hiervan. Het is namelijk niet een op zichzelf staande activiteit. Als je Credit Management goed wil doen, dan moet ook de verkoopafdeling anders geïnstrueerd worden en zal de directie een ander beleid moeten voeren.
Er is blijkbaar ook meer nodig dan er tot nu toe gedaan is om er voor te zorgen dat meer bedrijven op dit terrein in beweging komen. Dat kan maar op één manier, door initiatief te nemen. Ik ben benieuwd, wie de eerste stap gaat zetten.
Rien van Poelgeest
Credit Manager 3M Nederland BV
Winnaar Credit Management Award 2006