Credit management en sales
De Unique Selling Proposition (USP) Veel MKB ondernemers geven aan het creditmanagement een lage prioriteit. Helaas, met een geringe inspanning kunt u vaak het geld innen. Dit innen kan efficiënter gebeuren door een goede samenwerking met de verschillende afdelingen.
Het is van belang in te gaan zien dat bijvoorbeeld sales en creditmanagement geen aparte afdelingen zijn, maar elkaar juist aanvullen. De synergie tussen deze twee levert pure winst op voor uw onderneming. En juist die synergie tussen deze twee wordt de Unique Selling Proposition (USP) genoemd.
Benoem de karakteristieken van de verschillende afdelingen. En geef eens een korte interne presentatie door sales aan finance, creditmanagement. Dit houdt ieder scherp. Het hoeft niet veel tijd te kosten. En de vruchten zijn veel groter dan de korte investering in tijd voor de presentatie. Zo krijgt ieder een groter respect voor ieders job.
Creditmanagement wordt dan een begrip en gaat leven voor ieder van de verschillende afdelingen (sales, finance, directie). Betrek bij de presentatie ook de positie van de klant. Wat kan de creditmanager voor dat bedrijf betekenen? Immers, de cashstroom loopt van bedrijf naar bedrijf. De klanttevredenheid wordt verhoogd waardoor (uiteraard) de klant sneller bereid is te betalen.