Conscious Business: bedrijven die goed zijn voor alle stakeholders doen het beter

Klanten, leveranciers, maatschappij en planeet op de eerste plek. Financiële prestaties volgen daarop.

Omdat dit het eerste blog van de serie is, een korte introductie

Het antwoord op hoe dan?
De vraag waarom bepaalde bedrijven het zoveel beter doen dan anderen heb ik altijd interessant gevonden. En met mij natuurlijk vele anderen. Sommigen hebben er bekende managementboeken over geschreven, met het antwoord. Tot ze door de tijd werden ingehaald zoals bij Jim Collins ‘Good to Great’ dat gericht is op de gemeenschappelijke kenmerken van bedrijven die het beter doen dan de beurs. En bovendien is aandeelhouderswaarde als criterium in deze tijden ook veel te smal geworden.

Aan de andere kant van het spectrum staat ‘Reinventing Organizations’ van Frederic Laloux. Bedrijven zijn daarin zelfmanaging en doen het goed. Het Nederlandse bedrijf Buurtzorg komt hierin uitgebreid aan bod. Hun succes inspireerde andere thuiszorgorganisaties ook zo te gaan werken. En dan blijkt het invoeren van zelfsturende teams in een bestaande organisatie best lastig. Hoe mooi de oplossing ook is, voor veel bedrijven is het een te grote stap.

Dus toen ik een boek tegenkwam dat claimde dat er bedrijven zijn die het goed doen voor al hun stakeholders en het bovendien ook beter deden voor de aandeelhouder was ik benieuwd naar de addertjes.

Firms of endearment van Raj Sisodia
De aanpak van Sisodia is als die van Jim Collins met dat verschil dat hij bedrijven selecteert die goed zijn voor hun werknemers, klanten, leveranciers, maatschappij en planeet. Pas in tweede instantie kijkt hij ook naar de financiële prestaties.

Het zijn bedrijven die hun werknemers goed betalen, hen betrekken in besluitvorming en investeren in persoonlijke ontwikkeling. Klanten oprecht goed bedienen en geen misbruik maken van situaties waarin ze uit macht hogere prijzen rekenen. Langlopende contracten hebben met leveranciers en niet voortdurend op zoek zijn naar de laagste prijs. Investeren in de maatschappij om hen heen en maatregelen die het milieu minder belasten.

Gezien hun hogere kostenniveau waren de verwachtingen van de financiële prestaties niet heel hoog gespannen. Uit jarenlang onderzoek bleken deze bedrijven het echter heel veel beter te doen dan hun concurrenten waar de focus op winst en groei ligt.

Sisodia richt zich met name op Amerikaanse bedrijven. De afgelopen jaren hebben we gekeken naar Nederlandse cases en wat er precies gebeurt bij bedrijven die zich niet alleen op winst en groei richten en het goed doen.

Wat kan je van dit blog verwachten?
De principes en de werkwijzen die maken dat gewone bedrijven ondanks de extra investeringen en uitgaven meer winst maken. De effecten van deze werkwijze die bijdraagt aan actuele thema’s zoals aantrekkelijk zijn voor talent en ze ook binnenhouden, de kansen van CSRD, meer innovatie, een sterk merk, om er een paar te noemen. En natuurlijk voorbeelden van bedrijven die het anders doen.

Hendrik Jan van Es is co-founder van ConsciousBusiness.com, een community van conscious bedrijven die elkaar inspireren en van elkaar leren om het voor al hun stakeholders goed te gaan doen.

Gerelateerde artikelen