Competenties van een business controller: bezit jij deze 5?
Hoe ziet de ideale business controller eruit? We vragen het aan Albert Allmers, die al meer dan 25 jaar actief is als impresario in de bemiddeling van financiële professionals. Als persoonlijke coach heeft hij meer dan 1500 professionals begeleid en tijdens assessments langs de meetlat gelegd.
Allmers heeft een heldere visie op het vak van de controller. Hij gebruikt hiervoor de metafoor van de navigator op een schip. In deze rol ondersteunt de navigator de kapitein oftewel de CEO. Om deze rol met glans te (blijven) vervullen, heb je echter wel de juiste navigatie skills nodig.
Top 5 competenties business controller
1. Gemiddelde tot hoge extraversie
Een gemiddelde tot hoge extraversie vertaalt zich in verschillende sociale vaardigheden, met op nummer 1 proactiviteit. Allmers: “De controller van een aantal jaar geleden was heel reactief. Je gooide er een kwartje in en hij ging draaien. Tegenwoordig moet hij uit eigen beweging de organisatie in.”
Assertiviteit is een andere sociale vaardigheid die wordt gekoppeld aan een gemiddelde tot hoge extraversie. Dit houdt onder meer in dat je je zichtbaar opstelt en in staat bent om een kritische houding te tonen. Daarbij deins je niet terug voor gesprekken of vergaderingen met de business.
2. Gemiddeld altruïsme
De rol van business controller vraagt om een gemiddeld altruïsme. Hij mag namelijk niet te meegaand of te goed van vertrouwen zijn. En juist dat is nogal eens een ontwikkelpunt, stelt Allmers. “Controllers zijn vaak hele lieve mensen, waardoor ze al snel met alle winden mee waaien.”
Om te voorkomen dat je een allemansvriend wordt, moet je af en toe dan ook met de vuist op tafel slaan en dicht bij jezelf durven blijven. “Je moet het aandurven om eens een keer wat minder aardig gevonden te worden. Dat geldt ook voor het contact met het lijnmanagement of de directie.“
3. Hoge emotionele stabiliteit
Een hoge emotionele stabiliteit betekent dat je als business controller uitermate stressbestendig bent. Alleen op deze manier kun je als navigator namelijk de juiste koers bepalen voor de organisatie. Je doet dit door je aandacht te richten op de feiten en je emoties in toom te houden.
Daarbij is een hoge gelijkmatigheid belangrijk, helemaal als je organisatie in onrustig vaarwater zit. Als je dan een navigatiefout maakt, kunnen de gevolgen groot zijn. “Want op het moment dat de navigator niet de juiste koers aangeeft, dan vaart het schip op de klippen”, waarschuwt Allmers.
4. Hoge intellectuele en emotionele openheid
Bij intellectuele en emotionele openheid draait het om verbeeldingskracht. Bezit je die in een hoge mate? Dan ga je niet alleen uit van vaste waarden, maar heb je ook voldoende creativiteit om zelf met ideeën en voorstellen te komen. Dit stelt je in staat om processen echt te optimaliseren.
Volgens Allmers vinden veel business controllers dit eng en blijven ze zaken liever tot in het oneindige beredeneren. Uit de mond van een controller die hier laag op scoort, zul je dan ook iets horen als: “Maar we doen dit al tien jaar op dezelfde manier. Het gaat goed, dus het hoeft niet te veranderen.”
5. Hoge inzet en motivatie
Een business controller moet beschikken over een hoge inzet en motivatie. Dat is nodig, omdat je zelf uiteraard ook ‘in control’ moet zijn. Allmers: “Een succesvolle business controller moet bijvoorbeeld structuur en nauwkeurigheid nastreven en over doorzettingsvermogen beschikken.”
Het nemen van verantwoordelijkheid is ook een must. Die neem je niet alleen voor de koers die uitstippelt voor je organisatie, maar ook voor je eigen courantheid als business controller. “Pas wanneer je in jezelf blijft investeren, betaalt zich dat uit in je courantheid en kun je stappen maken.”
Hoe ontwikkel je deze competenties?
Een business controller met de hierboven genoemde competenties heeft een streepje voor.
Foto: Unsplash