Commerciële hyperloop kan in 2030 een feit zijn

Commerciële hyperloop kan in 2030 een feit zijn
Futuristische vorm van vervoer zou goedkoper, groener en sneller zijn.

In 2030 kan er een commerciële hyperloop in Europa zijn. Veel landen hebben interesse en veel bedrijven werken aan hyperloop-systemen. Dat zegt medeoprichter Mars Geuze van het Nederlandse Hardt Hyperloop. Zijn bedrijf werkt mee aan een testbaan in Veendam, waarvan de bouw deze zomer begint. In 2027 denk Hardt alle veiligheidstests te hebben doorlopen en klaar te zijn voor het echte werk.

Hij geeft aan dat er dan ook veel vooruitgang is geboekt met het transportsysteem sinds Tesla-topman Elon Musk in 2013 met het idee kwam om een magneetzweeftrein door een vacuümbuis te laten reizen. Daardoor kunnen met relatief weinig energie hoge snelheden worden bereikt.

Ook Hardt heeft de laatste jaren flinke stappen gezet. Zo werkte het bedrijf intensief mee aan het opzetten van één wereldwijde standaard voor hyperloops. In juni verhuist het bedrijf naar een nieuw hoofdkantoor in Rotterdam. Met nieuwe topman Bertrand van Ee, die eerder aan het roer stond van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, bereidt Hardt zich voor op de mogelijke aanleg van een commerciële hyperloopverbinding.

Het wachten is volgens Geuze op een land dat als eerste een baan aan wil leggen. Wat Geuze betreft kan dat prima een korte verbinding zijn naar bijvoorbeeld een luchthaven. “Als je dat als eerste doet, levert je dat expertise op en ook een specialistische industrie. Als je een dijk wilt bouwen, bel je de Nederlanders. Het zou mooi zijn als dat ook voor hyperloops gaat gelden.”

De hyperloop biedt volgens Geuze namelijk veel voordelen ten opzichte van hogesnelheidstreinen. “Het is goedkoper om aan te leggen, gebruikt minder stroom, neemt minder ruimte in en is veel flexibeler.” De hyperlooptreinen kunnen namelijk naadloos van richting wisselen naar een andere buis, net als een auto op de snelweg.

(ANP)