Coaching en maatschappelijke relevantie is focus van nieuw type accountant
“Je moet als accountant echt een toegevoegde waarde hebben”, zegt Erik Friedeberg van Manifesto. “Dat lukt niet als accountants zich alleen maar blijven richten op de cijfers en niet openstaan voor verandering.”
Jarenlang was financiële informatie verstrekken aan ondernemers de belangrijkste bezigheid van een accountant. Maar een groeiende groep ondernemers heeft behoefte aan begeleiding in niet-financiële zaken. Abstracte onderwerpen als de idealen van een ondernemer spelen hierbij een grote rol. Deze doelen kwantificeren lijkt een uitdaging voor de branche. Het Amsterdamse accountantskantoor Manifesto heeft een vorm gevonden door coaching te combineren met personal accountancy.
Verder kijken dan de cijfers
“Huidige accountants willen maar niet veranderen en vernieuwen, zij kijken niet verder dan cijfertjes”, aldus de oprichters van Manifesto Erik Friedeberg en Bert Rorije. Naast een administratieve intake, vindt er bij het accountantskantoor een intake plaats om de ‘why’ van een onderneming te achterhalen. Er wordt gewerkt vanuit de droom van een ondernemer. “Juist omdat je als accountant inzicht hebt in de financiële situatie van ondernemers, kun je hen coachen en bijsturen met als doel hun droom te verwezenlijken”, legt Friedeberg uit.
Voorbeeld voor de branche
Rabobank Nederland ziet Manifesto als voorbeeld voor de branche. Om als coöperatie te groeien heeft Manifesto samen met platform CrowdAboutNow een crowdfundingscampagne opgezet. Om nog meer ondernemers te kunnen bereiken wil het team van Manifesto twee nieuwe vestigingen in Breda en Rotterdam openen. Hiervoor is een crowdfundingactie gestart. Voor deze uitbreiding is 350.000 tot 600.000 euro nodig. Als beloning voor hun investeerders zetten de oprichters van Manifesto speciale inspiratiesessies op.
Lees ook: Het nieuwe businessmodel voor accountants: 10 vragen aan Erik Friedeberg (Manifesto)