Chocoladefabrikant: extra jaar uitstel ontbossingswet

Enorme druk op bedrijven om te voldoen aan de omstreden wet.

Het grote Amerikaanse levensmiddelenconcern Mondelēz, bekend van merken als Milka, Toblerone, Oreo, Côte d’Or en Cadbury, wil dat de invoering van de Europese ontbossingswet opnieuw met een jaar wordt uitgesteld. Het bedrijf zegt de EU-ontbossingswet te steunen, maar dringt er bij beleidsmakers op aan rekening te houden met de “realiteit”.

De EU-landen stemden vorig jaar november al in met een jaar uitstel voor de invoering van de ontbossingswet. De wet verplicht Europese bedrijven ervoor te zorgen dat hun producten niet bijdragen aan illegale ontbossing. Bedrijven en handelaren die soja, rundvlees, cacao, koffie en aanverwante producten importeren, moeten aantonen dat hun toeleveringsketens niet bijdragen aan de vernietiging van bossen wereldwijd, anders riskeren ze forse boetes.

De wet zou 1 januari 2025 ingaan, maar bedrijven en landen, ook buiten de EU, waren nog niet klaar om aan de wet te kunnen voldoen. De Europese Commissie en EU-landen besloten daarom de wet met een jaar uit te stellen tot begin 2026.

De cacaosector staat “onder enorme druk”, waarschuwt chocoladeberijf Mondelēz. Dat komt door stijgende prijzen, dalende productie en tekortkomingen in de digitale infrastructuur in de landen van herkomst, die volgens het bedrijf de naleving van de wet kan beïnvloeden en de toeleveringsketens kan verstoren.

Gerelateerde artikelen