Cheers? Of toch een kater?

Nieuwe strategie drankenconcern Lucas Bols met focus op hippe cocktailmarkt onderhevig aan grillen van doelgroep.

Het sinds 2015 beursgenoteerde drankenbedrijf Lucas Bols ziet zichzelf graag als een hip drankenmerk voor (vooral) jongeren en volwassenen die bereid zijn prijzige cocktails te drinken; thuis, in een restaurant, in een bar, in strandtenten. Of waar ook ter wereld.

Het stippelde daartoe meer dan vijf jaar geleden een nieuwe strategie uit met twee componenten: jenever breder aan de man brengen (buiten de Benelux, in Europa en vooral de VS), en de focus verleggen naar de toenemend populaire markt voor hippe drankjes.

Toch, een giftige cocktail…

Toenemende omzet cocktailmerken
Het profiel van het bedrijf Lucas Bols is sinds de terugkeer op het Damrak wezenlijk veranderd – het haalt toenemende omzet uit internationale cocktailmerken in plaats van uit de meer traditionele jenevermerken als Hartevelt en Bokma. CEO Huub van Doorne: ‘Hopelijk dat investeerders dat willen waarderen.’Quod non. Immers, de koers van het aandeel ligt met de circa € 11 nog ver onder de introductieprijs van € 15,75 waar beleggers in 2015 op intekenden. En het blijft eigenlijk vrij permanent achter bij de ASCX index (en sinds de introductie is dat voor Lucas Bols een min van circa 35 procent, tegenover een plus van de index die 100% nadert).Ja, dat scheelt een slok op een borrel.

Het bedrijf heeft zich het afgelopen boekjaar redelijk hersteld van de coronacrisis: het behaalde in het boekjaar 2021-2022 een omzet van 92 miljoen euro, bijna twee derde meer dan een jaar eerder, toen het bedrijf midscheeps geraakt werd door de wereldwijde lockdowns. Maar ook ten opzichte van de pre-corona periode steeg de omzet met 10%. De nettowinst kwam uit op 11,7 miljoen tegenover een verlies van 8,6 miljoen een jaar eerder.

De gunstige cijfers hebben bij het bestuur van Lucas Bols geen veranderingen gebracht in het besluit geen dividend uit te betalen over het afgesloten boekjaar. Veel staat in het teken om de schuldpositie te verbeteren – dat gaat de discountrate verhogen, met een drukkend effect op de waarde… proost.

Bij de beursintroductie beloofde het bedrijf te streven naar een jaarlijks dividend van minimaal 50% van de nettowinst (die er dan wel moet zijn…); die belofte wordt nu uitgekleed en opnieuw ingekleurd doordat de onderneming meer rekening zegt te houden met waardecreatie via acquisities en investeringen in bestaande merken. Het voornemen is nu om de aandeelhouders voortaan 40% – 50% van de winst uit te keren. Dit is bijna semantiek.

Doelgroep jongeren wispelturig
In december 2021 haalde Lucas Bols 29 miljoen op met een emissie van bijna 2,5 miljoen nieuwe aandelen, tegen een uitgifte prijs van € 11,58 per aandeel. Dat extra aandelenkapitaal komt overeen met ca. 20% van het bestaande aantal aandelen. Een deel van het geld werd aangewend voor de acquisitie van het Mexicaanse premium tequilamerk Tequila Partida; met dit merk gaat Lucas Bols vooral de Amerikaanse markt op, een belangrijke cocktailmarkt. Het sluit naadloos aan bij de overname van Passoa (in 2020) van Rémy Cointreau.

Echter, zonder te diep in het glaasje te kijken en de interessante cocktailmarkt tekort te doen, is het een onzekere strategie: de cocktailmarkt kan het zomaar weer afleggen tegen premium biertjes of wenkende wijnen, jongeren (belangrijke doelgroep) kunnen wispelturig zijn, en de opkomst van alcoholvrije cocktails lijkt aanstaande.

Voorlopig lijkt de koers die voorzichtigheid in te sluiten. Cheers!


Door Leo van de Voort. Hij is bestuursadviseur bij Fuel for Living Strategies, voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en auteur van het boek Vensters op waarde.

 

Gerelateerde artikelen