CFO van Zalando, je zal het maar zijn
Een discussie onlangs begonnen door Michel Smid in de LinkedIn-groep 'Finance Professionals Netherlands'. 'Zalando is vorige week naar de beurs gegaan om daar geld op te halen', zo begint hij. 'Het is weer één van die bedrijven die nog nooit winst heeft gemaakt maar het toch presteert aandeelhouders aan te trekken. Maar je zal maar de controller of CFO zijn van dit bedrijf waarbij het business model vooral lijkt te steunen op het pleasen van klanten in plaats van winst maken.'
Michel Smid (ACS Entity Controller bij Honeywell) vervolgt: ‘Je zou verwachten dat dan alleen schaalgrootte eindelijk tot een positief resultaat zou kunnen leiden en dan nog maar niet te spreken van de eigenaren die eigenlijk heel andere belangen hebben. Gaat dit lukken en wat zou dan de rol van de CFO moeten zijn?’
Pieter de Kiewit (Owner/Recruitment Consultant bij De Kiewit Treasurer Search): ‘Traditionele industrieën verdwijnen, nieuwe ontstaan met verbijsterende snelheid en worden voor ongelofelijke bedragen verkocht / naar de beurs gebracht. Ik denk dat de CFO in nieuwe ondernemingen in ieder geval meer dan in het verleden expert moet zijn in het waarderen van ondernemingen op basis van verschillende grondslagen.’
Michel Smid: ‘Je zou het issue ook in twee stukken kunnen knippen. Hoe overleeft het business model van Zalando? En hoe begeleid je een IPO met een business model als Zalando? Ergens moet er een omslagpunt liggen in de kosten van de service graad. Het schijnt zo te zijn dat ze vooral veel kosten maken aan het verwerken van retouren. Dit zou in ieder geval heel efficiënt moeten werken. En toch lijkt het er op dat alleen schaalgrootte winst zou kunnen opleveren als ik kijk naar de opstartverliezen.’
Arjan Dekker (Business Finance & Sales Operations Manager EMEA bij NEC Enterprise Solutions): ‘En toch geloof ik wel in het business model van Zalando. Het valt of staat, zoals reeds gezegd, met schaalgrootte. Door de beursgang kun je investeringen versnellen en een snellere groei realiseren, waardoor de treshhold om winstgevend te zijn eerder kan worden bereikt (dit lijkt me voor de investeerders ook de reden om ‘in te stappen’). De CFO heeft hierin een zeer prominente rol, met name waar het gaat om het doen van de juiste investeringen (lees: Positieve NPV, hoge ROI en snelle terugverdientijd).’
Theo van Houten (Hoofddocent Hogeschool van Arnhem en Nijmegen): ‘Juist gezien de problemen is deze baan waarschijnlijk een prachtige kans voor een goede CFO en voor goede controllers: er is een wereld te winnen en ze lijken het geld te hebben om dat nog te doen ook. Een andere kop was echter beter geweest: aandeelhouder van Zalando, je zal het maar zijn.’
John Erwich (Interim CFO, Business Controller Corporate Advisory, FMSA Capital Group): ‘Je moet goede verkoop skills bezitten om uit te leggen dat er ooit dividend uitgekeerd zal worden. Ethisch klopt het niet, de oprichters stoppen veel geld in hun holdings zonder dit terug te investeren en dat is hier ook de regel voor de CFO en de bankiers die de aandelen plaatsen. Maar ja, dat noemen we dan maar ‘Het Kapitaal’. Deze mensen worden filthy rich, maar who cares? De CFO is hier de lachende derde.’
Michel Smid: ‘@John, dan is het nog maar de vraag of je hier aan mee wilt werken als CFO. Het zou je reputatie kunnen schaden. Een taak van CFO is ook (zoals Arjen en Theo al eerder opmerkten) om de aandeelhouder goed te informeren. Een IPO is niet alleen bestaand eigen kapitaal verzilveren in cash uit aandelen, maar ook additioneel geld aantrekken en uitleggen wat er mee gedaan gaat worden.’
__________________________________________________________________________
In deze grootste finance LinkedIn groep van Nederland komen finance professionals samen om te discussiëren over en elkaar te adviseren in actuele vraagstukken vanuit de financiële wereld. Vergroot eenvoudig je netwerk. Word nu lid via fm.nl/linkedin.
__________________________________________________________________________