CFO: van cijferaar naar strategische businesspartner
1. Moderne CFO’s zijn pleitbezorgers van technologie. Zij erkennen de waarde van de digitale ontwikkelingen voor de financiële functie en de onderneming als geheel. Zij richten zich op het opbouwen van kennis en expertise op het gebied van analytics en mobiele en social toepassingen die direct toepasbaar zijn in workflows. Meer en meer CFO’s stimuleren transformatieprojecten waarbij de finance-afdeling via eigen operationele kennis, analytics en budgetexpertise een concrete bijdrage levert aan de business.
2. De moderne finance-afdeling biedt inzichten en waarde aan alle onderdelen van de organisatie. In plaats van het analyseren van historische gegevens en het creëren van statische rapporten biedt de afdeling inzicht in wat er zich afspeelt in de organisatie en geeft zij sturingsinformatie voor wat betreft mogelijke acties. Toekomstgerichte CFO’s zorgen ervoor dat hun teams beschikken over de juiste analysetools en applicaties die hen helpen bij planning en besluitvorming.
3. De moderne finance-afdeling is servicegericht en fungeert als strategische businesspartner. Doordat analytics ingebed is in de financiële processen, kunnen afdelingen optreden als dienstverlener en als partner op het gebied van strategieontwikkeling. Daarnaast zorgen moderne afdelingen ervoor dat businessunitmanagers toegang hebben tot selfservice-mogelijkheden zodat ze zelf rapporten kunnen ontsluiten en analyseren. Ook maken teams gebruik van de nieuwe technologieën op het gebied van social, mobile en samenwerking.
4. Moderne finance-teams richten zich op het ondersteunen van operationele productiviteit en efficiency. Uiteindelijk doel is operational excellence binnen alle onderdelen op basis van gestandaardiseerde businessprocessen en realtime data.