CFO Monique Busch (Coface): “Als je waarde niet groeit, sta je stil”

CFO's kunnen meer bijdragen aan waardecreatie van bedrijven en organisaties. Dat zegt Monique Busch, CFO van kredietverzekeraar Coface op FM Dag 2023.

Coface Nederland is onderdeel van de internationale kredietverzekeraar Coface. Om de verzekeringsfunctie goed te kunnen vervullen, moeten de analisten hoogwaardige informatie & data kunnen analyseren. “Maar een paar jaar geleden kwamen we tot de conclusie dat niet iedereen een kredietverzekering nodig heeft vanwege verschillen in risicoperceptie. En dus besloten we iets met data te gaan doen”, zo vertelt Busch aan FM.nl op FM Dag 2023.

Op FM Dag 2023 werd voor CFO’s en financieel directeuren zowel plenair als in verschillende sessies en in netwerken gesproken over het creëren van waarde. Daarnaast werd de jaarlijkse award uitgereikt voor de beste CFO of financieel directeur van een familiebedrijf. Klik hier voor het verslag en de fotoreportage van FM Dag 2023 of meld je nu al aan voor FM Dag 2024 om zeker te zijn van jouw plaats.

Data voor nieuwe klantengroep
Het bedrijf besloot om de data & informatie beschikbaar te maken voor klanten door deze te verkopen. Aanvankelijk was Busch terughoudend omdat mogelijk gekannibaliseerd kon worden op de kredietverzekeringen. Maar achteraf viel dat mee: “Sterker nog; we zien nu dat de kredietverzekeringen en de dataverkoop elkaar juist versterken.” Wel benadrukt ze dat de gegevens van hoogwaardige kwaliteit moeten zijn en ‘niet te koop zijn op elke hoek van de straat’. Busch spreekt dan ook van een hele nieuwe klantengroep.

Het verhaal voorafgaand aan Excelsheets
De CFO van Coface is dan van mening dat de CFO een belangrijker rol in de boardroom kan spelen als het gaat om het creëren van waarde voor de onderneming. “Ik ben er van overtuigd dat Excelsheets en spreadsheets niet het gehele verhaal vertellen. Het verhaal dat er aan vooraf gaat is ook belangrijk.”