Business Partnering: De 5 marketing P’s van de financiële functie
De financiële functie kan meer in verbinding worden gebracht met de business als de financiële functie zich meer 'verkoopt' aan de business. De financiële functie zal de 5 (oude) marketing P's (Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel) daarom in een nieuw jasje moeten stoppen.
Met behulp van de 5 P’s kan de business proactief benaderd worden, waardoor de financiële functie meer als business partner aangehaakt raakt. Vervolgens kan het besluitvormingsproces binnen de organisatie beter en breder ondersteund worden, waardoor er waarde voor de business gecreëerd wordt.
1. Product = Oplossing bieden
Onderzoek waar de business écht behoefte aan heeft en ondersteun daarbij. Wat is dat-wat-er-écht toe-doet voor de business? Diepgaande verbinding zal nodig zijn, waarbij Business en Finance samen het avontuur aangaan om tot de kern van het werkelijke ‘probleem’ te komen. ‘Goed’ is tijdens dat avontuur de grootste vijand van ‘geweldig’. Als het ‘probleem’ glashelder is kan de finance functie een passende oplossing bieden. Een oplossing die gebaseerd is op de wereld achter de cijfers en op meer werkelijke en uitgebreidere (stuur)informatie. Een oplossing welke in samenwerking met de business tot stand komt. Een oplossing die meer aansluit op kosten/waarde perspectief (output -> proces -> input) en die verder gaat dan alleen informatie over tijd en geld.
2. Prijs = Waarde toevoegen
In de meest ideale situatie is de transactieverwerking binnen de financiële functie volledig geautomatiseerd. Komen waardevolle (stuur)rapportages en zinvolle dashboards direct 1 op 1 uit het systeem rollen en gaat niet veel (Excel)tijd meer verloren in het handmatig opstellen van diverse managementrapportages. In deze ideale situatie kan meer tijd gestoken worden in het bieden van de passende oplossing voor de business. Diepgaande analyses van de meer werkelijke en uitgebreidere (stuur)informatie kunnen in samenwerking met de business plaatsvinden. Het besluitvormingsproces wordt breder en vollediger ondersteund, waardoor waarde wordt toegevoegd aan de business.
3. Plaats = Toegankelijk zijn
Om samen betekenisvolle resultaten neer te zetten dient de financiële functie altijd toegankelijk, benaderbaar en bereikbaar te zijn. De deur moet altijd open staan. Het is daarnaast verleidelijk om lekker veilig achter je bureau te blijven zitten. Maar van achter het bureau komen échte verbindingen met de business niet tot stand. Dus sta op en wandel. Kom van je eiland af en zoek de business proactief op!
__________________________________________________________________________________
Volg een van de succesvolle controllersopleidingen
Bent u de volgende business controller? Volg de opleiding Certified Business Controller.
Wilt u als controller doorgroeien? Volg de training Controller als Businesspartner.
Het vak van de controller in vijf dagen. Volg de opleiding Controller in een Week.
___________________________________________________________________________________
Volg een van de succesvolle controllersopleidingen
Bent u de volgende business controller? Volg de opleiding Certified Business Controller.
Wilt u als controller doorgroeien? Volg de training Controller als Businesspartner.
Het vak van de controller in vijf dagen. Volg de opleiding Controller in een Week.
___________________________________________________________________________________
4. Promotie = Informeren en rapporteren
Laat je zien, hou het simpel, kort en bondig. Verzand qua rapportages niet in eindeloze spreedsheets en frameworks waar de business niets mee kan. Schaf de nieuwsbrieven af. Licht zaken persoonlijk toe. Face-to-face nodigt meer uit en biedt kansen en mogelijkheden. Niet meer informeren en rapporteren maar beter! Dat voegt waarde toe. Daar heeft de business wat aan!
5. Personeel = Talenten maximaal benutten
Het maximaal benutten van talenten is veel waard voor organisaties, maar de waarde daarvan wordt nog onderschat. Er wordt doorgaans nog veel tijd gestoken in allerlei POP-trajecten en competentie ontwikkeling. Dit om de ‘mindere’ vaardigheden te verbeteren. De financiële functie kan veel meer het verschil maken als zij voldoende ruimte krijgt voor het maximaal benutten van de eigen talenten. Doe waar je goed in bent. Doe waar je plezier is hebt. Zet een ieder in zijn eigen kracht. Zelf bedenken is daarmee zelf doen. Excelleer daarin en zet vervolgens bovengemiddelde prestaties en resultaten neer voor de organisatie!
Oscar van Voskuilen is interim business controller (zzp) met MT ervaring (www.ppenp.nl). PP&P, Passie, Plezier & Professionaliteit: Voor verbinding tussen Finance (€) en Business.