Breakfast at Tiffany’s
Een serie blogs over strategisch waardemanagement.
Cocktails doen het goed in de wereld van ’the rich and famous’. Een markt die bij uitstek wordt bediend door twee top luxeconcerns: LVMH en Tiffany & Co. Toch staat een voorgenomen overname van Tiffany & Co door LVMH vanwege een giftige cocktail van omstandigheden zwaar onder druk.
Door Leo van de Voort. Hij is bestuursadviseur bij Fuel for Living Strategies, voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en en co-auteur van het boek Risicovreugde.
Het gaat hierbij om de coronapandemie, de totale malaise in de reisbranche, de rellen in de binnensteden van Hongkong en de Amerikaanse binnensteden, de handelsoorlog tussen de VS en China, de verhoogde importtarieven van de Trump-administratie, en Franse staatsinmenging.
Hoe giftig deze cocktail is valt ook af te lezen aan de beurswaarde vorige maand. Tiffany werd circa 3,5 miljard euro minder waard op de beurs en verloor daarmee maar liefst een kwart van haar marktwaarde verloor. LVMH, een factor vijftien groter dan Tiffany’s, kreeg een verlies van 23 miljard euro voor de goudgerande kiezen, zo’n 10 procent aan marktwaarde.
LVMH is het bedrijf achter luxe merken als Louis Vuitton, Dior, Bulgari, en champagnemerken als Möet & Chandon en Veuve Clicquot. Tiffany & Co kennen we van haar in turquoise verpakte juwelen en andere producten, en het illustere filiaal aan 5th Avenue in New York. Het merk kreeg wereldwijde bekendheid door de film Breakfast at Tiffany’s uit 1961, met Audrey Hepburn in de hoofdrol.
Met de overname was een bedrag van ruim 16 miljard dollar, of 135 dollar per aandeel. De overname had een grote symboolwaarde: “Tiffany, een Amerikaans icoon dat vandaag een beetje Frans wordt,” zei topman Arnault van LVMH bij de aankondiging eind 2019.
Lenen voor dividend en dan cashen na overname?
Het sprookjeshuwelijk dreigt nu alleen niet door te gaan. Het verschil in het relatieve verlies aan beurswaarde schrijft LVMH toe aan het feit dat het management van Tiffany de cocktail aan omstandigheden erg slecht heeft aangepakt, waardoor het bedrijf in de eerste helft van 2020 “zeer teleurstellende resultaten” heeft geboekt.
Daarbij keerde Tiffany’s “de hoogst mogelijke dividenden” uit: 140 miljoen dollar over de eerste zes maanden van 2020, terwijl het kasgeld opraakte en de verliezen opliepen. Hierdoor moesten extra schuldverplichtingen worden aangegaan. Tja, je moét wel operationeel aanpakken, als je luxe wilt uitpakken naar je aandeelhouders.
De verhoudingen zijn inmiddels dan ook goed verzuurd. De band Deep Blue Something scoorde ooit een flinke hit met hun song ‘Breakfast at Tiffany’s’. Een wel heel toepasselijke zin daaruit:
You’ll say the world has come between us,
our lives have come between us,
but I know you just don’t care.
Het gevolg is dat LVMH nu onder de overname tracht uit te komen. Tiffany’s beschikt door die dividenduitkeringen – ook voor het derde kwartaal wordt een uitkering voorzien! – over minder eigen vermogen en het bedrijf heeft ook minder in marketing geïnvesteerd, stelt LVMH.
Hoe dan ook beter van eigen falen
Tiffany’s verzet zich hiertegen. Voor de vorm, vermoed ik. Immers, in de overeenkomst tussen beide bedrijven is een ‘break up fee’ van 575 miljoen dollar opgenomen. Ruim voldoende om de dividenduitkeringen te dekken! En oh ja, bij closing van de deal zouden de bestuurders van Tiffany & Co samen 100 miljoen dollar toucheren. Die vervalt dus, maar ik ga er vanuit dat er ter compensatie best een bonus in zit. En een mooie cocktail ergens op een ‘rooftop’ in downtown New York?
Alle blogs van Leo van de Voort voor u op een rij gezet.
(foto: Benjamin Jopen, Unsplash)