Blijf up-to-date!
Een serie blogs over de toekomst van de finance professional.
Bijzondere ontwikkelingen binnen finance zijn van alle tijden, maar de enorme transformatie die het vak nu doormaakt slaat echt alles. Deze transformatie is precies dertig jaar geleden ingezet, begrijp ik uit het artikel dat Rob Mars begin jaren negentig schreef in IMAs Strategic Finance Magazine. In 1991 startte het allereerste Certified Management Accountant-programma aan de VU in Amsterdam. Dat gebeurde mede op initiatief van professor Traas, destijds hoofd van de RC-opleiding aan de VU, die van mening was dat Nederland echt een internationaal gericht programma nodig had.
1991. Ineens hoor ik weer de eerste klanken van Ice Ice Baby van Vanilla Ice en Smells Like Teen Spirit van Nirvana. Ik zie beelden van Rob Hazelhoff (ABN) en Roelof Nelissen (AMRO) op het NOS journaal die de fusie tekende. Apple lanceerde de PowerBook. En, dat moest ik even checken: op 6 augustus 1991 werd de allereerste website gelanceerd via CERN. Er werden toen nog floppy’s gebruikt en van mobiele telefoons hadden de meesten van ons nog niet gehoord. En moesten er nog minder van weten, zo liet documentairemaker Frans Bromet al eens zien in een briljant filmpje. ‘Hoezo? Ik heb toch een antwoordapparaat?’
De keuze van de VU om zich te richten op een internationaal gericht controller programma was goed getimed. Twee jaar later (1 januari 1993) kwam de European Single Market (ESM) op. Daarmee werd het internationaal ingeslagen pad helemaal belangrijk. In Nederland hadden we met Shell, Unilever en Philips genoeg topbedrijven in huis – vele met dochterondernemingen in de VS. Vervolgens kregen allerlei Amerikaanse bedrijven hier ook ineens voet aan de grond. Deze partijen stonden klaar om vanuit Nederland de ESM te betreden én bedienen.
Het belang van een internationale blik
Zo kreeg de Nederlandse finance professional te maken met andere landen en dus andere regelgeving. Beschikken over een internationale blik bleek van levensbelang en bood meer inzicht in digitalisering. Binnen no-time kreeg het beroep van de finance professional een enorme boost: van administratie naar business partner. Het was immers aan de finance afdeling van een organisatie om de toenemende stroom aan data te interpreteren. Met behulp van kennis opgedaan bij opleidingen zoals de CMA. De nieuwe expertise zorgde ervoor dat Nederlandse accountants internationaal meekonden op het gebied van financiële analyse.
Feitelijk bestond er voor die tijd in Nederland nog geen internationaal (financieel) accountingprogramma. En in het begin richtte de opleiding zich ook voornamelijk op het Amerikaanse systeem. Waarde hechten aan aandeelhouders en winstgeneratie was toen nog alleen iets van de Amerikanen. Dat deden wij hier toch niet? Naarmate de jaren vorderden, werd de focus uitgebreid met kennis en expertise over de regels die belangrijk zijn in andere financiële regio’s.
Ik zie veel parallellen tussen toen en nu. “In dit decennium zullen beslissingen op basis van kennis en directe toegang tot informatie tot succes leiden,” schreef Mars destijds. Beslissingen nemen op basis van data. Dertig jaar later doen we dat eigenlijk nog steeds met CMA. Mensen voorbereiden op nieuwe uitdagingen binnen de technologie en uitdagingen zoals de financiële transformatie. Het gaat om jezelf continu opnieuw uitvinden. Altijd up-to-date blijven met je kennis, ook als organisatie.
Door Alain Mulder, Senior Director Europe Operations bij IMA, de wereldwijde vereniging van finance professionals. Hij is onder andere verantwoordelijk voor de Europese groei van het Certified Management Accountant-programma.