Bijenkorf past duurzaamheidsclaims aan na waarschuwing

Claims moeten juist, duidelijk en volledig zijn en met feiten worden onderbouwd.

De Bijenkorf heeft vage duurzaamheidsclaims op zijn website aangepast en verwijderd na kritiek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de toezichthouder gebruikte De Bijenkorf algemene en onduidelijke claims die de keten niet goed onderbouwde, vooral bij kleding en cosmetica.

De warenhuisketen gebruikte termen als ‘duurzame producten’ en ‘lagere milieu-impact’ en had een filter met ‘duurzame keuzes’. Dit soort claims moeten juist, duidelijk en volledig zijn en met feiten worden onderbouwd, aldus de ACM. “Consumenten hebben alleen houvast aan claims die kloppen en die ze begrijpen”, zegt directeur Consumenten Edwin van Houten.

De Bijenkorf stelt de informatie op zijn website te hebben aangepast “zodat klanten kunnen vertrouwen op duidelijke en controleerbare informatie”. Hoe de informatie precies is aangepast, meldt de keten echter niet.

Greenwashing houdt in dat een bedrijf duurzamer beweert te zijn dan het in werkelijkheid is. De regels moeten bedrijven verplichten om hun groene beweringen te onderbouwen met harde feiten en daarvoor bewijsmateriaal te leveren. Het bewijs moet dan worden goedgekeurd door onafhankelijke controleurs. Anders kunnen ze een boete krijgen.

Een boete voor greenwashing kan in de Europese Unie oplopen tot minimaal vier procent van de jaaromzet van een bedrijf. Deze sanctie is onderdeel van de Green Claims Directive, een richtlijn die bedrijven verplicht om milieuclaims vooraf te laten verifiëren door een onafhankelijke instantie.

De Europese Commissie is van plan om nieuwe regels tegen greenwashing te schrappen. Dit nadat politici kritiek hadden geuit op de regels. Die zouden volgens hen te belastend zijn voor bedrijven.

 

Gerelateerde artikelen