Betalingsproblemen dreigen voor miljoenen huishoudens

Vooral energiebedrijven zien wanbetalingen toenemen door prijsexplosies.
 

Ruim 2,5 miljoen huishoudens dreigen in moeilijkheden te komen door de hoge energieprijzen. Een deel komt in betalingsproblemen of moet noodgedwongen interen op spaargeld. Dat blijkt uit gesprekken die BNR voerde met energiebedrijven en budgetinstituut Nibud. Ook steeds meer middeninkomens vrezen de rekeningen niet meer te kunnen betalen.

Zo zien energieleveranciers het aantal klanten met betalingsproblemen toenemen. Eneco signaleert dat klanten vaker te weinig saldo op hun betaalrekening hebben staan: zij kunnen niet betalen of moeten hun spaargeld aanspreken. Intussen kan de energieleverancier geen geld afschrijven. Ook Vattenfall en Essent verwachten problemen omdat klanten hun maandbedrag te laag inschatten waardoor ze aan het einde van het jaar een naheffing krijgen.

Volgens het Nibud is het “zeer aannemelijk” dat 2,5 miljoen huishoudens de komende tijd “last krijgen van de hoge energierekening”. Tussen de 30 en 40 procent van de huishoudens komt namelijk moeilijk tot zeer moeilijk rond, zegt directeur Arjan Vliegenthart. “De ene zet zijn spaargeld in of bezuinigt nog verder op bijvoorbeeld boodschappen en energie. De andere kan het geld helemaal niet ophoesten en komt in betalingsproblemen.”