Een baan krijgen? De beste methode die niemand gebruikt
De fout die men maakt is hetzelfde doen wat iedereen al doet; reageren op advertenties en vacatures, maar niet het spel spelen zoals het écht gespeeld moet worden. De werkloosheid is nu eenmaal hoog, dus daarmee ook de concurrentie op de schaarse vacatures die nog te vinden zijn. Bovendien gebruikt iedere vakgenoot dezelfde marketingtechnieken om zichzelf te verkopen. Geen wonder dat de resultaten achterblijven.
Deze aanpak leidt er alleen maar toe dat je als sollicitant uitgeput en ongemotiveerder raakt na iedere afwijzing. Wat kun je doen om het verschil te maken?
Wil je een baan? Bewijs het maar!
In deze dagen waarin er voor werkgevers aanbod in overvloed is, verwachten bedrijven die openstaande posities hebben, dat je jezelf onderscheidt van de tientallen andere werkzoekenden die brieven insturen. Stel je voor dat jij dertig brieven en CV’s moet lezen die allemaal min of meer hetzelfde zijn, dan word je toch niet geprikkeld als aanbieder van een mooie baan? Het gebrek aan fantasie zal je eerder irriteren, dan aanzetten om de telefoon te pakken om kandidaten uit te nodigen.
Maar hoe moet het dan wel?
Er is een veel betere manier, maar die vereist dat je je openstelt en je passie op een onderscheidende manier kenbaar maakt. Als je graag een baan wilt, zul je moeten bewijzen dat jij – meer dan alle anderen – de geschikte man of vrouw bent. Door alleen maar te zeggen dat je geschikt bent ga je niemand overtuigen. Je zult tot actie moeten overgaan. Daden spreken immers luider dan woorden.
Wat voor acties kun je ondernemen?
Waarom stel je niet een (fictieve) business case op voor het bedrijf waar je zo graag zegt te willen werken? Waarom niet in de markt duiken van je potentiële werkgever, en een analyse maken waar de manager echt wat mee kan? Dit zijn slechts voorbeelden. Het punt is, je zult je fantasie moeten gebruiken om het beste van jezelf te laten zien.
Door dit te doen, onderscheid je je van de andere sollicitanten, toon je aan dat je een proactieve business partner bent die meedenkt, en maak je duidelijk dat jij een waarachtige passie hebt voor je vakgebied. Ondernemers zijn op zoek naar toegevoegde waarde; toon hen aan dat jij dit kunt leveren, en dus je salaris meer dan terug zult verdienen. Het is ook veel leuker voor jezelf om iets bijzonders te doen, in plaats van de gewone procedure te volgen, waarvan je van tevoren weet dat het vrij kansloos is.
Brieven waarin kandidaten opscheppen over al hun ervaring maken in deze tijd geen enkele indruk. Bedrijven zijn op zoek naar concrete voorbeelden die aantonen wat een nieuwe werknemer hen gaat opleveren. Maak dat duidelijk op een manier die opvalt, en je kans op een baan zal significant toenemen.
Toe aan nieuwe uitdaging? |