Belang duurzaamheid en diversiteit voor financial
Het is de verantwoordelijkheid van managementaccountants om het management te adviseren bij beslissingen, en zo een bedrijf toekomstbestendig te maken. Duurzaamheid en diversiteit zijn hiervoor onmisbaar. Niet als marketingpraatje, maar als toepassing in de praktijk.
De belangrijkste taak van de managementaccountant die opereert als businesspartner is het analyseren en communiceren van financiële en niet-financiële informatie. Zo kan het management het bedrijf klaarmaken voor de toekomst. Maar waarom zijn duurzaamheid en diversiteit hierbij zo essentieel? En hoe implementeer je deze grote thema’s in de dagelijkse praktijk?
Winst en duurzaamheid
Duurzaamheid klonk ooit vaag en zweverig, maar heeft inmiddels serieuze impact op de bedrijfsvoering. Als financiële professionals zijn wij verantwoordelijk voor de winstgevendheid. Als we niet scherp op duurzaamheid zijn, dan voldoen we niet aan onze taak, want alleen een duurzaam businessmodel kan de komende decennia standhouden.
Twintig jaar geleden was het misschien nog indrukwekkend om met een energieverslindende Hummer bij een klant langs te gaan – nu wekt dat weerzin op. Zelfs de Formule 1 – van oudsher toch bekend als vervuiler – wil in 2030 klimaatneutraal zijn.
Zo’n doelstelling is een goede eerste stap, maar moet ook in concrete acties worden omgezet. Duurzaamheid mag nooit alleen een marketingpraatje zijn. Gelukkig zijn de meeste bedrijven hier inmiddels van doordrongen; het is allang geen profit first meer zoals in de jaren negentig. Juist om van die winstgevendheid verzekerd te blijven, moet de accountant duurzaamheid serieus nemen.
Iets vergelijkbaars geldt voor diversiteit. Hoewel we bewijs hebben dat bedrijven die beter presteren op diversiteit meer winst realiseren, blijft ook dit begrip soms bij loze gebaren. Managers nemen bijvoorbeeld een verscheidenheid aan mensen aan, maar luisteren tijdens vergaderingen vooral naar de werknemers die op henzelf lijken.
Cultureel begrip
Uit een rapport van IMA blijkt dat 60 procent van de vrouwen, zo’n 75 procent van de LGBTQIA-gemeenschap en 80 procent van de etnische minderheden weleens een organisatie heeft verlaten door ongelijke behandeling en gebrek aan inclusie. Let op: dit gebeurt lang niet altijd met slechte intenties. Het probleem is juist dat de managers het vaak zelf niet doorhebben. In de jaren 2000 had ik als startende professional een bedrijfsuitje naar Maastricht en gingen we naar een kroeg; een collega van een andere afkomst dronk niet en vond zo’n feestcafé eigenlijk niks. Hij ging bijna direct naar huis. Pas later beseften we dat de kroeg niet voor iederéén zo’n goed idee was – een gebrek aan cultureel begrip.
Alleen diverse mensen aannemen is niet voldoende. Je moet de verschillende perspectieven ook echt leren waarderen. Zo ontstaat er een team dat zaken van meerdere kanten bekijkt, scherper toezicht houdt en investeringsvoorstellen vanuit diverse perspectieven kan beoordelen. Als ik deze thema’s op congressen behandel, stellen deelnemers vooral de vraag: ‘Allemaal leuk en aardig die containerbegrippen, maar hoe pas je duurzaamheid en diversiteit toe in de praktijk?’
Doe kennis op, dat is het belangrijkste. Zo leren wij bij IMA onze CMA-deelnemers hoe ze duurzaamheid en diversiteit kunnen implementeren in een organisatie. Met name de managementaccountant doet er goed aan een soortgelijke opleiding te volgen. Zo leer je duurzaamheidsdata van je bedrijf verzamelen en analyseren. Je leert de ecologische footprint te verkleinen. Je leert de werkelijke diversiteit van je personeel kennen, waarna je die kunt vergroten. Er zijn dus geen excuses meer. Het is tijd om je er grondig in te verdiepen. Het zijn de accountants van de toekomst die dit nu al doen – en die uiteindelijk aan het langste eind zullen trekken.
Alain Mulder is Senior Director Europe Operations bij IMA, de wereldwijde vereniging van finance professionals. Ook is hij verantwoordelijk voor de Europese groei van het CMA-programma.