Bedrijven verzetten zich vaker tegen thuiswerk medewerkers

Medewerkers verplicht om een aantal dagen per week naar de werkplek te komen.

Werkgevers worden strikter bij het uitvoeren van het thuiswerkbeleid binnen hun organisatie. Ze spreken hun medewerkers daar nadrukkelijker op aan, blijkt uit onderzoek van werkgeversvereniging AWVN.

AWVN concludeert dat de vrijblijvendheid rond thuiswerken aan het verdwijnen is. Werkgevers vinden thuiswerken geoorloofd als een middel om het werk doelmatig gedaan te krijgen en om werknemers betere mogelijkheden te geven werk en privé te combineren. Maar er zitten ook grenzen aan het thuiswerken, vinden werkgevers. Zij stellen daarom steeds nadrukkelijker eisen.

Thuiswerken was al langer een bekend fenomeen in Nederland, maar vanaf de thuiswerkmaatregelen tijdens de coronacrisis in 2020 heeft het een enorme vlucht genomen. Van de werkgevers die aan het onderzoek hebben meegedaan, stelt 97 procent dat (een deel van) hun medewerkers regelmatig thuis of op een andere locatie werkt. Bij 55 procent van de werknemers gaat het om hybride werken: deels op de werklocatie en deels thuis of elders. Beide percentages zijn stabiel vergeleken bij voorgaande jaren.

Opvallend in het nieuwe onderzoek is dat werkgevers aangeven hun medewerkers te verplichten een aantal dagen per week naar de bedrijfslocatie te komen. Ruim driekwart van de werkgevers (78%) van de werkgevers doet dat inmiddels. In vorige onderzoeken waren werkgevers nog terughoudend met het opleggen van een verplicht aantal ‘verschijndagen’.

Werkgevers zijn niet wantrouwig, maar maken zich zorgen om sociale cohesie

Het lijkt bij deze ‘verplichting’ vooral te gaan om het naleven van eerder gemaakte afspraken. Werkgevers geven aan dat het aantal afgesproken kantoordagen in de praktijk vaak niet werd gehaald. Werkgevers geven in ruime meerderheid (90 procent) aan veranderingen in het thuiswerkbeleid met hun medewerkers te overleggen.

Het motief voor werkgevers om hun medewerkers regelmatig op kantoor te zien, is sociaal: sociale cohesie, bedrijfscultuur, binding, elkaar zien en spreken, (efficiënt) samenwerken en inwerken van nieuwe medewerkers zijn veel gebruikte termen in dit verband.

Het aantal dagen dat werkenden naar kantoor komen is al een aantal jaren hetzelfde. In doorsnee werken thuiswerkers twee dagen per week thuis bij een voltijdswerkweek. Dat is conform de voorspelling van AWVN op basis van het eerste thuiswerkonderzoek in 2020. Onder die cijfers zit wel een grote verscheidenheid aan patronen verborgen, van medewerkers die vrijwel altijd thuis zijn en medewerkers die vrijwel altijd op de bedrijfslocatie zijn. Vrijdag blijft de populairste dag om thuis te werken, gevolgd door woensdag en maandag.

Verder blijkt uit het onderzoek dat 79 procent van de werkgevers hun medewerkers een thuiswerkvergoeding geeft. Vorig jaar was dat nog 70 procent. Meestal is de vergoeding de fiscaal vrijgestelde 2,40 euro per dag.

Aan het onderzoek ‘Thuiswerken wordt volwassen’ deden 355 werkgevers (leden van AWVN) mee, evenveel als bij vorige onderzoeken. Zij vormen een goede afspiegeling van het Nederlandse bedrijfsleven met een lichte oververtegenwoordiging van grotere bedrijven.

LEES OOK: Flex-washing bedreigt reputatie van de organisatie

Gerelateerde artikelen