Basware lanceert AI-gestuurde virtuele inkoopassistent

Basware introduceert Basware Assistant, een nieuwe chatbotfunctie binnen haar elektronische inkoopoplossing.

De chatbot fungeert als een virtuele assistent waardoor mensen eenvoudiger bestellingen, bestellingverzoeken en inkooporders kunnen maken en vinden.

De Basware Assistant gebruikt natuurlijke taalverwerking en Artificial Intelligence (AI) om een nieuwe en makkelijkere manier te creëren waarop mensen kunnen communiceren met Basware's e-procurementoplossing. Ze kunnen met de Basware Assistant net zo praten als met een ‘echt’ persoon. Ook het opvragen van orders met behulp van leveranciers- en itemnamen en het zoeken naar ID- en documentnummers behoort tot de mogelijkheden. Door mensen de mogelijkheid te bieden om exact aan te geven wat ze zoeken, is het niet meer nodig door verschillende schermen te op zoek te gaan naar een specifieke aankoop.

Door zijn natuurlijke taalverwerking en AI-mogelijkheden verbetert de virtuele assistent het gebruiksgemak van het systeem en neemt deze een volgende stap in het verbeteren van de algemene inkoopervaring. Niet alleen helpt het mensen om inkooporders en bestellingen sneller te vinden en tijd te besparen, het vermindert ook de training die nieuwe medewerkers nodig hebben om via Basware in te kopen.

“De beste user interface is degene die iemand niet hoeft te gebruiken – deze draait gewoon op de achtergrond”, zegt Bhavin Shah, Director of Product Management bij Basware. “Dit is precies wat we met de Basware Assistant-functionaliteit nastreven. Door te voorspellen waar mensen in real-time naar op zoek zijn en dat aan hen te communiceren, wordt het systeem makkelijk in gebruik. We blijven innoveren op dit gebied en voortbouwen op de basis die we hebben gecreëerd en zullen meer functionaliteiten toevoegen die bijdragen aan de bruikbaarheid.”

“De data-gedreven inzichten en het algemene gebruiksgemak van de Basware Assistant versterken dat Basware de gemakkelijkste, eenvoudigste en goedkoopste manier is voor werknemers om te kopen wat ze nodig hebben. Dit is wat uiteindelijk volledige gebruikersacceptatie van elke procurement-technologie zal stimuleren”, sluit Bhavin Shah af.