Banken profiteren nauwelijks van enorme kansen AI

Kosten, regels en onkunde zitten het potentiële voordeel van 450 miljard dwars.

AI zou banken helpen om de kosten voor fraudedetectie, kredietaanvragen en klantvragen sterk terug te dringen. Menselijke tussenkomst zou tot een minimum worden teruggeschroefd. Maar deze innovaties werken niet goed in de financiële sector. Tien procent van de banken past AI grootschalig toe, de rest zit nog de fase van ideevorming en experimenteren.

Dat blijkt uit het World Cloud Report in Financial Services 2026 van het Capgemini Research Institute.  De verwachtingen in de financiële sector over AI zijn enorm. Over twee jaar kan AI voor 450 miljard dollar aan economische waarde realiseren. 92 procent rekent erop dat AI-agents helpen om nieuwe markten te veroveren zonder peperdure investeringen. Bijna 70 procent denkt gepersonaliseerde aanbiedingen te kunnen doen aan klanten.

Bijna 40 procent van het AI-budget gaat daarom op aan het trainen van AI-agents. Over twee jaar denkt een kwart van de financiële bedrijven het budget voor AI met 60 procent te verhogen.  verwacht die uitgaven tegen 2028 met zestig procent te verhogen.

Banken willen AI-agents gebruiken voor klantenservice (75%), fraudedetectie (64%), kredietverwerking (61%) en klantonboarding (59%), aldus Capgemini. Bij verzekeraars ligt de focus op klantenservice (70%), acceptatie (68%), schadeafhandeling (65%) en onboarding (59%).

Capgemini waarschuwt echter dat banken in de greep van de hype kunnen blijven steken. Geïnterviewde leidinggevenden van banken wijzen er massaal op (92%) dat de plannen ontsporen door een dreigend tekort aan vaardigheden bij zowel management als medewerkers. Daarnaast zit regelgeving de ontwikkeling dwars (96%). Daarnaast zijn de hoge implementatiekosten een flinke drempel.

Gerelateerde artikelen