Autodealer onder druk door stijgende kosten

Automotive uitdagend door hoge kosten en dalende marges

De Nederlandse autodealerbranche ziet de winsten afnemen door oplopende kosten. In het tweede kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde nettowinst van autodealers met 34,1%, ondanks een omzetstijging van 6,03%. Dit blijkt uit recente cijfers van BOVAG. De kosten voor onderdelen, werkkapitaal en personeel blijven stijgen, wat hogere druk legt op financieel management om kosten onder controle te houden. Daarbovenop hebben inflatie en veranderende rentetarieven een directe invloed op de marges in de sector. Dat meldt het ANP.

  • winst autodealers daalt met 34,1%
  • verkoop nieuwe auto’s neemt af, occasions stijgen
  • kosten werkkapitaal en personeel blijven stijgen

Autodealers verkochten minder nieuwe auto’s dan voorheen. Het gemiddelde aantal verkochte nieuwe auto’s per dealer daalde met 15 eenheden. Tegelijkertijd steeg de prijs van nieuwe auto’s met 6,2%. Deze combinatie van lagere verkoopaantallen en hogere prijzen heeft geleid tot een verdere druk op de marges. Bovendien namen de kosten voor demomodellen per verkochte auto toe met 34,05%. Voor consumenten worden nieuwe auto’s minder aantrekkelijk door de hogere kosten en rentes, wat de vraag naar private lease ook doet afnemen.

Gebruikte auto’s in opmars

Occasions spelen een steeds grotere rol in de autodealersector. Autodealers verkochten gemiddeld 27 extra gebruikte auto’s per dealer in het afgelopen kwartaal. De omzet uit gebruikte auto’s nam met 12,6% toe, maar de gemiddelde verkoopprijs daalde voor het eerst in lange tijd met €485 naar €18.919. Ondanks de stijgende verkoop van occasions, stijgen ook de garantiekosten voor deze voertuigen, wat de winstmarges verder onder druk zet. Volgens experts zijn de garantiekosten gestegen met maar liefst 40% ten opzichte van een jaar geleden. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Bent u financieel manager, business controller of heeft u te maken met (bedrijfs)financiering, financeprocessen en IT rondom finance en wilt u reageren op dit artikel of heeft u een visie op dossiers, issues en (praktische) zaken die relevant zijn, informeer dan de redactie middels redactie@sijthoffmedia.nl voor een mogelijke publicatie, blog, analyse of een interviewgesprek.

Werkplaatsen presteren relatief goed

De werkplaatsen van autodealers blijven een stabiele bron van inkomsten. In het tweede kwartaal steeg de omzet uit werkplaatsen met 23,7%. Deze groei komt vooral door een toename in schadeherstel en onderhoud, waarbij hogere tarieven voor onderdelen een rol speelden. Toch blijven ook hier de kosten voor personeel en materialen stijgen, wat ervoor zorgt dat de marges op onderhoud en reparatie eveneens onder druk staan. Efficiëntieverbeteringen in werkplaatsen blijven daarom noodzakelijk om de winstgevendheid op peil te houden.

Hogere kosten voor werkkapitaal en rente

Financiële managers in de autobranche worden geconfronteerd met toenemende kosten voor werkkapitaal en stijgende rentetarieven. De hoge inflatie drijft de kosten van onderdelen en logistiek verder op, terwijl de renteschommelingen de financiering van voorraadbeheer duurder maken. Bedrijven moeten beter letten op hun liquiditeitspositie en kostenstructuur, omdat de druk op winstmarges in alle delen van de bedrijfsvoering merkbaar is. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Vermoedt u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).

Druk op strategische keuzes

Voor hoger financieel management betekent deze situatie dat er strategische keuzes gemaakt moeten worden. Bedrijven zullen zich moeten aanpassen door meer focus te leggen op de verkoop van gebruikte auto’s, hoewel dit zijn eigen uitdagingen met zich meebrengt, zoals de toenemende garantiekosten. Daarnaast kan digitalisering in de werkplaats en in de verkoopkanalen helpen om kosten te verlagen en marges te verbeteren. De huidige marktomstandigheden maken het echter moeilijk om winstgevend te blijven zonder ingrijpende veranderingen door te voeren.

Concurrentie en internationale invloeden

Ook op internationaal niveau zijn autodealers bezig met herstructureren. Europese markten, zoals Duitsland en Frankrijk, zien vergelijkbare trends, waarbij de vraag naar elektrische voertuigen (EV’s) langzaam stijgt, maar de hogere productiekosten en tekorten aan onderdelen de marges verkleinen . Voor Nederlandse autodealers betekent dit dat zij voorbereid moeten zijn op veranderende internationale marktomstandigheden, met name wat betreft import en export van voertuigen en onderdelen.

Toekomstige verwachtingen voor de sector

De komende maanden zal de autosector in Nederland verdere prijsdruk ervaren. Volgens branche-experts zullen de kosten voor onderdelen en arbeidsloon blijven stijgen, waardoor autodealers scherp op hun kosten moeten blijven letten. Daarnaast blijft de vraag naar occasions robuust, maar de winstmarges zullen verder onder druk komen door stijgende garantiekosten en lagere verkoopprijzen. Voor financieel managers is het van belang om goed te monitoren welke aanpassingen in bedrijfsvoering nodig zijn om in deze uitdagende markt te overleven.

Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.

Gerelateerde artikelen