Autodealer onder druk door stijgende kosten
De Nederlandse autodealerbranche ziet de winsten afnemen door oplopende kosten. In het tweede kwartaal van 2024 daalde de gemiddelde nettowinst van autodealers met 34,1%, ondanks een omzetstijging van 6,03%. Dit blijkt uit recente cijfers van BOVAG. De kosten voor onderdelen, werkkapitaal en personeel blijven stijgen, wat hogere druk legt op financieel management om kosten onder controle te houden. Daarbovenop hebben inflatie en veranderende rentetarieven een directe invloed op de marges in de sector. Dat meldt het ANP.
- winst autodealers daalt met 34,1%
- verkoop nieuwe auto’s neemt af, occasions stijgen
- kosten werkkapitaal en personeel blijven stijgen
Autodealers verkochten minder nieuwe auto’s dan voorheen. Het gemiddelde aantal verkochte nieuwe auto’s per dealer daalde met 15 eenheden. Tegelijkertijd steeg de prijs van nieuwe auto’s met 6,2%. Deze combinatie van lagere verkoopaantallen en hogere prijzen heeft geleid tot een verdere druk op de marges. Bovendien namen de kosten voor demomodellen per verkochte auto toe met 34,05%. Voor consumenten worden nieuwe auto’s minder aantrekkelijk door de hogere kosten en rentes, wat de vraag naar private lease ook doet afnemen.
Gebruikte auto’s in opmars
Occasions spelen een steeds grotere rol in de autodealersector. Autodealers verkochten gemiddeld 27 extra gebruikte auto’s per dealer in het afgelopen kwartaal. De omzet uit gebruikte auto’s nam met 12,6% toe, maar de gemiddelde verkoopprijs daalde voor het eerst in lange tijd met €485 naar €18.919. Ondanks de stijgende verkoop van occasions, stijgen ook de garantiekosten voor deze voertuigen, wat de winstmarges verder onder druk zet. Volgens experts zijn de garantiekosten gestegen met maar liefst 40% ten opzichte van een jaar geleden. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Werkplaatsen presteren relatief goed
De werkplaatsen van autodealers blijven een stabiele bron van inkomsten. In het tweede kwartaal steeg de omzet uit werkplaatsen met 23,7%. Deze groei komt vooral door een toename in schadeherstel en onderhoud, waarbij hogere tarieven voor onderdelen een rol speelden. Toch blijven ook hier de kosten voor personeel en materialen stijgen, wat ervoor zorgt dat de marges op onderhoud en reparatie eveneens onder druk staan. Efficiëntieverbeteringen in werkplaatsen blijven daarom noodzakelijk om de winstgevendheid op peil te houden.
Hogere kosten voor werkkapitaal en rente
Financiële managers in de autobranche worden geconfronteerd met toenemende kosten voor werkkapitaal en stijgende rentetarieven. De hoge inflatie drijft de kosten van onderdelen en logistiek verder op, terwijl de renteschommelingen de financiering van voorraadbeheer duurder maken. Bedrijven moeten beter letten op hun liquiditeitspositie en kostenstructuur, omdat de druk op winstmarges in alle delen van de bedrijfsvoering merkbaar is. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Druk op strategische keuzes
Voor hoger financieel management betekent deze situatie dat er strategische keuzes gemaakt moeten worden. Bedrijven zullen zich moeten aanpassen door meer focus te leggen op de verkoop van gebruikte auto’s, hoewel dit zijn eigen uitdagingen met zich meebrengt, zoals de toenemende garantiekosten. Daarnaast kan digitalisering in de werkplaats en in de verkoopkanalen helpen om kosten te verlagen en marges te verbeteren. De huidige marktomstandigheden maken het echter moeilijk om winstgevend te blijven zonder ingrijpende veranderingen door te voeren.
Concurrentie en internationale invloeden
Ook op internationaal niveau zijn autodealers bezig met herstructureren. Europese markten, zoals Duitsland en Frankrijk, zien vergelijkbare trends, waarbij de vraag naar elektrische voertuigen (EV’s) langzaam stijgt, maar de hogere productiekosten en tekorten aan onderdelen de marges verkleinen . Voor Nederlandse autodealers betekent dit dat zij voorbereid moeten zijn op veranderende internationale marktomstandigheden, met name wat betreft import en export van voertuigen en onderdelen.
Toekomstige verwachtingen voor de sector
De komende maanden zal de autosector in Nederland verdere prijsdruk ervaren. Volgens branche-experts zullen de kosten voor onderdelen en arbeidsloon blijven stijgen, waardoor autodealers scherp op hun kosten moeten blijven letten. Daarnaast blijft de vraag naar occasions robuust, maar de winstmarges zullen verder onder druk komen door stijgende garantiekosten en lagere verkoopprijzen. Voor financieel managers is het van belang om goed te monitoren welke aanpassingen in bedrijfsvoering nodig zijn om in deze uitdagende markt te overleven.