Assertiviteit tonen als business controller: 5 tips
In iedere organisatie vind je dominante types. Bijvoorbeeld in het lijnmanagement en de directie. Als business controller moet je in zo’n omgeving een rechte rug kunnen houden. Oftewel, je moet beschikken over assertiviteit.
Wat is assertiviteit?
Assertiviteit is een onmisbare competentie voor business controllers. Als je assertief gedrag vertoont, dan blijf je dicht bij jezelf. Daarbij kom je op voor jezelf zonder dat je de relatie met je gesprekspartner onnodig beschadigt.
Tegenover assertiviteit staan subassertief en agressief gedrag. Bij subassertief gedrag doe je algauw water bij de wijn om onenigheid te overkomen. En bij agressief gedrag overstem je de ander juist.
Het is de kunst om hierin de juiste balans te vinden. Zo moet je het volgens Albert Allmers van FinanceFactor aandurven om eens een keer wat minder aardig gevonden te worden. Hoe pak je dit aan?
5 assertiviteitstips
1. Blijf dicht bij de feiten
Discussies dwalen nogal eens af van de feiten. Als business controller kun je dan de cijfers laten spreken. Vertel je gesprekspartner bijvoorbeeld iets in de trant van: ‘Luister, dit zijn de analyses. De cijfers liegen er niet om.’ En blijf vervolgens dicht bij de feiten zonder je te laten overtuigen door de macht in je organisatie.
2. Stel je gelijkwaardig op
Assertiviteit vraagt om een gelijkwaardige opstelling. Daarbij laat je jezelf aan de ene kant niet omverblazen door anderen en aan de andere kant blaas jij de ander juist niet omver. Let daarbij goed op je woordkeuze. Is die zo neutraal mogelijk? Of straalt die onzekerheid dan wel agressie uit?
3. Let op je lichaamstaal
Het zijn niet alleen het gesproken en het geschreven woord die tellen. Je lichaamstaal legt ook veel gewicht in de schaal. Zorg ervoor dat je rechtop staat, met de borst vooruit en met beide voeten stevig op de grond. Door letterlijk stevig in je schoenen te staan, ben je beter bestand tegen dominant gedrag.
4. Schets negatieve consequenties
De meeste mensen gaan grote risico’s liever uit de weg. Het schetsen van negatieve consequenties is daarom een effectieve manier om je gesprekspartner ervan te overtuigen dat een bepaalde beslissing niet verstandig is. Dit kan soms effectiever zijn dan een nadruk op de positieve gevolgen.
5. Weet waar je grenzen liggen
Assertiviteit is belangrijk, maar soms stuit je op een muur. In dat geval is het belangrijk om te weten waar je grenzen liggen, zodat je niet recalcitrant wordt. Uiteindelijk beslist namelijk je CEO, CFO of DGA. Zorg er wel voor dat je er alles aan hebt gedaan om ervoor te zorgen dat ze jouw advies opvolgen.
Wil je jouw assertiviteit verder ontwikkelen?
De controller van de toekomst is een navigator. Dit betekent dat hij weet vast te houden aan de juiste koers. Tijdens de opleiding Certified Business Controller leer je hoe je dit doet in gesprekken met de business.
Meerdere navigatieskills komen aan bod tijdens deze opleiding. Denk aan proactiviteit oftewel het vermogen om het roer in handen te nemen. Met deze soft skills maak je jezelf onmisbaar als business controller.
Foto: Unsplash