Nederland in top 10 van landen met beste reputatie van de wereld
Nederland staat voor het zesde achtereenvolgende jaar in de Top 10 van het internationale landenreputatie onderzoek van het Reputation Institute.
Nederland staat stevig op een 9e plaats, slechts 4.4 punt (op een schaal van 0-100), achter lijstaanvoerder Canada.
Met de prominente positie van ons land in de top tien van de Country RepTrak(r) laat Nederland andere Europese landen als het Verenigd Koninkrijk (13), Duitsland (15) en Frankrijk (19) ver achter zich. Canada voert zoals gezegd de lijst aan, gevolgd door Noorwegen en Zweden. Buurland België doet het ook uitstekend en staat dit jaar voor het eerst in de top 10 op een 10e plaats.
Reputatiemanagement wint sterk aan terrein bij de Nederlandse topbedrijven de laatste jaren. ‘Publieke en overheidsinstellingen in Nederland kunnen niet achterblijven’, zegt onderzoeksleider Cees van Riel, professor Corporate Communicatie aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en mede oprichter van het Reputation Institute.
‘In andere landen zien we steeds meer organisaties die exact weten waar ze voor staan en die hun verhaal overtuigend kunnen vertellen aan belangrijke stakeholders. Het wordt de hoogste tijd dat Nederland hier ook substantieel in gaat investeren. Een goede reputatie op landniveau brengt namelijk aanzienlijke economische voordelen met zich mee, zowel qua toerisme als wat betreft het aantrekken van toptalent.’
De reputatie van een land wordt aangejaagd door drie clusters van factoren: een geavanceerde economie, een aansprekende leefomgeving en een stabiel democratisch politiek systeem. Nederland blijkt vooral wat dat laatste aspect betreft het bovengemiddeld goed te doen en staat 7e van alle onderzochte 55 landen in de wereld qua politieke stabiliteit.
De jaarlijkse Country RepTrak(r)-studie vroeg 50.000 mensen uit de G8-landen1 naar hun mening over 55 landen. De studie werd in februari-maart 2015 uitgevoerd door het Reputation Institute en is dit jaar voor de zesde keer uitgevoerd.
In de top 10 staan vooral relatief kleine landen, zoals de Scandinavische staten, Zwitserland, Nieuw Zeeland en Australie. Onder aan de lijst staat Iran (ondanks een spectaculaire verbetering dit jaar van bijna 11%). Ook Rusland, Pakistan en Nigeria hebben te maken met extreem negatieve beeldvorming bij de inwoners van de G8 landen. De USA staat in het midden van de lijst op de 22e plaats met een magere score van 57.7, maar nog altijd aanzienlijk beter dan China met een 47e plaats en een score van slechts 42.5.
Aziatische landen verbeteren hun negatieve imago gemiddeld gesproken geleidelijk aan, er is dus duidelijk sprake van een opgaande lijn. Volgens Cees van Riel is men er echter nog lang niet: ‘zonder professioneel reputatiemanagement op landniveau zoals dat met name in Canada en Zwitserland gebeurt zal dat ook geen eenvoudige opgave zijn.’