America Today wordt verzelfstandigd; Directie neemt bedrijf over.

fallback
Koninklijke Vendex KBB heeft het voornemen om America Today te verzelf-standigen. De activa zullen tegen boekwaarde worden verkocht aan de directie van America Today. De verkoop heeft geen gevolgen voor de circa 150 mede-werkers (100 FTE) van de winkelketen. De betrokken ondernemingsraad is om advies gevraagd.

America Today is een op jongeren gerichte lifestyle-formule, met zestien winkels in Nederland en één in België (Antwerpen). De netto-omzet bedraagt ongeveer 17 miljoen euro; het resultaat is licht negatief. Het assortiment bestaat, naast de collectie onder eigen merknaam, voor een groot deel uit Amerikaanse merk-kleding. Daarnaast worden ook schoenen, accessoires, gadgets en American food (candy’s & drinks) verkocht. De collectie omvat niet alleen de grote, internationaal bekende merken, maar ook toppers die in Amerika het beeld op straat en campus bepalen, zoals Abercrombie & Fitch en Triple 5 Soul, die in Nederland exclusief bij America Today te koop zijn. In twee vestigingen heeft America Today een kinderconcept geïntroduceerd, met onder meer de merken Timberland, Tommy Hilfiger, O’Neill, Polo Jeans en Jeep.

De verkoop van America Today past in de strategie van Vendex KBB om de porte-feuille winkelformules te stroomlijnen en het accent te leggen op formules met sterke marktposities en expansiemogelijkheden in Europa. In dit kader heeft Vendex KBB eerder dit jaar een tiental winkelformules verkocht aan Retail Net-work, een onderdeel van de internationale investeringsmaatschappij CVC. America Today behoort thans tot de business-unit Fashion. Na verkoop bestaat deze business-unit uit de internationaal georiënteerde modeformules M&S Mode, Hunkemöller en Claudia Sträter. Gezien de omvang van America Today heeft verzelfstandiging geen materiële invloed op omzet en resultaat van Vendex KBB. De transactie zal naar verwachting resulteren in een geringe positieve cash flow en een klein boekverlies over het lopende boekjaar.