CFO Anton Rademakers: “Als verlengstuk van mijn denken en doen is AI echt een turbo”

Artificial Intelligence (AI) heeft de afgelopen tijd een hoge vlucht genomen en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Wat gisteren een utopie leek, is morgen alweer voorbijgestreefd door een andere noviteit. Hoe gaan CFO’s om met de mogelijkheden die AI biedt?

Wat zijn hun uitdagingen en inspiratiebronnen? In deze serie bevragen we CFO’s over hoe AI hun werk beïnvloedt en hoe zij AI toepassen. In het eerste deel trappen we af met Anton Rademakers, onze eigen CFO van 4CEE. “In de dagelijkse praktijk gebruik ik AI vooral hands-on.”

CFO Anton Rademakers:

Nieuwe ontwikkelingen onderzoeken zit bij Anton Rademakers in het bloed. Zoals zeearenden zich laten meevoeren op de thermiek, zo lift hij mee op de ongekende kansen die AI aanreikt. En dan specifiek de mogelijkheden die ze hem bieden als CFO van een softwarebedrijf. Net als bij zovelen begon deze zoektocht voor hem op het moment dat ChatGTP begin 2023 in opkomst kwam. “We zijn nu ruim twee jaar verder en als je ziet wat er in de tussentijd is verbeterd, dan is dat buitengewoon”, zegt hij daarover. “Als je daar nog eens twee jaar bij optelt, zit AI waarschijnlijk op een niveau dat iedereen moet nadenken over hoe zijn functie er dan uitziet.” Zijn uitdaging bij AI zit bij hem vaak in het ontwikkelen van snelheid en scherpte in zijn taken als CFO, vertelt hij. “Hoe krijg ik in korte tijd de juiste structuur in een technisch, communicatief of financieel probleem? Soms wil ik weten hoe ik iets het beste kan formuleren, soms zoek ik de juiste logica voor een script, formule of rapport. Het helpt ook heel goed om een technisch of financieel probleem aan iemand uit te leggen zonder dat diegene de achtergrond kent.”

AI verhoogt arbeidsproductiviteit

Hoe Rademakers zijn rol en die van zijn medewerkers op de Finance- en HR-afdeling, die hij beide aanstuurt, in de toekomst wil invullen met hulp van AI is hij aan het uitproberen. “De vraag die daarbij centraal staat is: hoe kunnen we AI inzetten om ons werk zowel te verbeteren als nog interessanter te maken? Wat ik verder merk in de praktijk is dat onze teams door inzet van AI in staat zijn meer werk – als gevolg van nieuwe business en toegenomen complexiteit van de werkzaamheden – te verrichten met hetzelfde aantal mensen.” Ook signaleert hij in bredere zin dat ondanks de jarenlange mooie technische ontwikkelingen vóór de doorbraak van AI de arbeidsproductiviteit ongeveer hetzelfde bleef. “AI is nu eindelijk een technologie die op het vlak van arbeidsproductiviteit de volgende slag gaat maken. Zo gebruik ik AI nu bijvoorbeeld voor het verbeteren en schrijven van Netsuite-scripts, ons interne ERP/FMS-systeem. Speciaal voor Netsuite zijn de Large Language-modellen heel goed beschreven. Dat werkt heel goed, omdat ze zijn gevoed met Reddit.”

Mindsetveranderingen en nieuwe waardepropositie

In zijn werk als CFO bij softwarebedrijf 4CEE besteedt Rademakers dit jaar veel tijd aan de integratie van de verschillende bv’s – de zusterbedrijven ICreative, Easy Systems, Coforce, Diesis en het in 2024 overgenomen Tradeinterop – naar één bedrijf onder de gemeenschappelijke naam 4CEE. Voor Rademakers en zijn team betekent dat processen en technieken aanpassen, KPI’s veranderen en allerlei andere zaken bij de horens vatten die oppoppen in dit transformatieproces. “We zijn druk doende met het opnieuw finetunen van onze financiële processen en HR- en IT-vraagstukken. Verder heeft mindsetverandering – vanuit de samengevoegde ondernemingen bedienen wij ‘The Office of the CFO’ met softwareoplossingen – en verschillende projecten rondom de nieuwe waardepropositie onder meer mijn aandacht.” Daarnaast zet de groei van 4CEE verder door, niet alleen door de samenvoeging van de onderliggende bedrijven, ook door nieuwe acquisitietrajecten. “Als 100 procent familiebedrijf denken wij in de lange termijn, waardoor overnames ook niet direct tot ROI hoeven te leiden in het eerste jaar. Door deze bedrijfsfilosofie is er ruimte voor experiment en hebben we het vertrouwen dat de impact de jaren erna wel volgt.”

Rekenkracht AI vooralsnog te beperkt

Vanwege de beperkte mogelijkheden op dat vlak is Rademakers op dit moment terughoudend met het laten uitvoeren van complexe calculaties door AI, complete agentic forecasts of data- analyses, al volgt hij ook hier de ontwikkelingen op de voet. Hoewel 4CEE vanwege de structuur van een familiebedrijf weinig stakeholders heeft, is hij vanuit een combinatie van vakkennis en interesse in de ontwikkelingen van AI toch in de mogelijkheden van forecasting gedoken. Tijdens zijn zoektocht heeft hij gemerkt dat FP&A (Financial Planning and Analysis) – het strategisch proces binnen een organisatie dat zich richt op planning, budgettering, prognoses en analyse van financiële gegevens – door toedoen van AI een enorme progressie heeft geboekt. “Er is een aantal startups hiermee bezig. De potentie om bijvoorbeeld P&L-scenario’s – een financiële prognose of simulatie van de winst- en verliesrekening (P&L) van een bedrijf, waarbij rekening wordt gehouden met verschillende mogelijke toekomstige situaties of scenario’s – te modelleren met AI is er absoluut. Ik probeer nu een prompt uit die binnen een dag een complete forecasting-tool bouwt. Dat is natuurlijk heel interessant.”

Werken met AI Agents

Een volgende stap is om nog meer te gaan werken met AI Agents: “Ik ben mij nu actief aan het verdiepen in oplossingen via n8n, make, UIPath en de ‘connectoren’ van ChatGPT om zelf ook AI Agents te bouwen en daardoor op een next level te komen. Hoe concreter de prompt, hoe bruikbaarder de output is mijn ervaring. Daarbij maak ik regelmatig gebruik van een prompt builder die een aantal development collega’s heeft ontwikkeld die als extensie beschikbaar is gesteld en samenwerkt met onze Microsoft Copilot. Aan de hand van de formule die daar uitrolt maak ik de berekeningen vervolgens zelf in Excel, een database of een ander programma.” Verder haalt hij veel inspiratie op de website ‘There’s An AI For That’ waarop bijna veertigduizend AI-tools staan. “Wat dat betreft is er nog veel te verkennen, al moet ik wel bewust tijd plannen om hiermee aan de slag te gaan.”

Automatisch notuleren

Verder test Rademakers de AI-mogelijkheden uit van het automatisch notuleren en dit door te vertalen naar acties. “Ook op dat vlak wil ik onderzoeken of we AI Agents kunnen inzetten voor bijvoorbeeld het nabellen van debiteuren als dat noodzakelijk is. Veel medewerkers hebben daar moeite mee en het zou mooi zijn als Agents deze werkzaamheden zouden kunnen overnemen. Ook gebruiken we speciaal ontwikkelde AI-features, die veilig zijn geïntegreerd in onze bestaande zelf ontwikkelde softwareoplossingen rondom Accounts Payable en Accounts Receivable. Het is erg leuk om hierin samen met collega’s actief een bijdrage te kunnen leveren.” Enthousiast vertelt hij verder: “Wat overigens leuk is van deze notulen laten vastleggen, is dat je AI veel over jouw bedrijf leert. Met die opgedane kennis is A.I. in staat medewerkers voortaan te coachen en te helpen hoe bepaalde werkzaamheden anders, beter of meer compliant te maken in overeenstemming wat binnen het bedrijf besproken is.”

Medewerkers stimuleren toepassingen AI te verkennen

Met uitkomsten die AI hem biedt, is Rademakers in staat de vele uitdagingen in zijn werk relatief makkelijk zelf op te lossen en is hij niet direct afhankelijk van een softwareconsultant, zegt hij. “Voor AI moet ik natuurlijk ook van alles uiteenzetten, maar ik krijg wel direct een antwoord als ik de juiste prompt gebruik. De feedback van AI pas ik vervolgens altijd aan. AI is namelijk nooit 100 procent plug & play, maar het scheelt enorm veel zoekwerk. En doordat ik zelf hands-on werk, kan ik de AI-output ook direct beoordelen op bruikbaarheid. Hierdoor doe ik snel veel nieuwe waardevolle kennis op, zonder afhankelijk te zijn van anderen.” Grosso modo ondersteunt AI hem met het sneller tot de juiste toon of techniek te komen zonder alles zelf from scratch uit te bedenken. “Het helpt mij om effectief verder te automatiseren binnen onze Finance-afdeling en ik hoop vanuit een enthousiasme en betrokkenheid mijn collega’s hierin ook te stimuleren om zelf met AI te experimenteren om zodoende alle mogelijkheden te verkennen.”

Gevoelige data en intellectueel eigendom

Vanwege zijn redelijk intensieve gebruik van AI is het ten slotte de vraag hoe hij omgaat met gevoelige data. Daarop antwoordt hij: “Heel bewust, want de grootste valkuil is blind vertrouwen. Je moet daarom kritisch blijven, vind ik, zeker bij code of berekeningen. Bovendien moet de dataveiligheid geborgd zijn. AI is voor mij geen vervanger van expertise – het is een krachtige assistent, mits goed ingezet. Zo gebruik ik geen klantdata, vertrouwelijke cijfers of gevoelige en strategische informatie in publieke AI-tools, ook vanwege het intellectuele eigendom van onze input. Alles wat echt IP-gerelateerd is, blijft binnen beveiligde systemen; dat is randvoorwaardelijk. Verder werk ik met dummydata of abstraheringen en anders met Microsoft Copilot. We zijn ook bezig met het ontwikkelen van nog duidelijker beleid hierover, want het blijft een lastig spanningsveld. Ons uitgangspunt is dat AI ons werk mag versterken, maar geen risico mag vormen. Tegelijkertijd is het belangrijk om nu te investeren in het trainen met AI en het bouwen en verkennen van nieuwe toepassingen. AI is intussen een verlengstuk van mijn denken en doen. Het maakt mijn werk sneller, slimmer en onafhankelijker. Zeker als je zoals ik zelf graag sleutelt aan systemen, rapportages en communicatie is AI echt een turbo.”

Gerelateerde artikelen