Air France-KLM geeft voor 3 miljard aan obligaties uit
Deze stap, die eerder deze maand al werd aangekondigd, moet de kapitaalpositie van het in crisis verkerende luchtvaartconcern versterken. De leningen kunnen in het uiterste geval worden omgezet in aandelen van het bedrijf.
De lening vervangt een eerdere staatslening van hetzelfde bedrag. Air France-KLM krijgt toestemming om rentebetalingen op de nieuwe obligaties uit te stellen. Maar als het bedrijf ervoor kiest aandeelhouders te belonen met dividend of het inkopen van eigen aandelen, wordt het bedrijf verplicht direct rente te betalen.
Frankrijk heeft onlangs maximaal 4 miljard euro aan nieuwe financiële steun voor Air France-KLM toegezegd. Eerder deze week haalde het luchtvaartconcern 1 miljard euro op met de verkoop van aandelen.
De Franse staat kocht een groot deel van die stukken en krijgt daardoor een belang van net geen 30 procent in het bedrijf, in plaats de huidige 14,3 procent. Nederland kocht geen nieuwe aandelen en ziet het eigen belang in Air-France-KLM daardoor verwateren tot iets meer dan 9 procent.
Overigens is Frankrijk niet van plan het belang in Air France-KLM uit te breiden tot meer dan 30 procent. Boven die grens zou Parijs verplicht zijn een openbaar bod te doen op heel het bedrijf. Frankrijk heeft met Brussel ook al afgesproken dat het belang in de komende jaren wordt teruggebracht. Het omzetten van de staatslening in aandelen zal ook een optie zijn als Air France-KLM opnieuw aandelen uitgeeft en het Franse belang verwatert.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager