AI tegen ID-fraude
E-commerce-organisaties kunnen met de nieuwste oplossing van Experian en Mitek de identiteit van consumenten verifiëren. Consumenten krijgen hiermee snel en veilig toegang tot nieuwe services.
“Zakelijke klanten kunnen de technologie daarnaast gebruiken om te bewijzen dat de persoon die het identiteitsdocument overlegt, ook daadwerkelijk de betreffende persoon is,” zegt Experian. “Online aanvragers wordt verzocht een selfie te nemen, die vervolgens door geavanceerde algoritmen automatisch wordt vergeleken met de foto op het identiteitsdocument.”
De nieuwe samenwerking maakt gebruik van artificial intelligence om de authenticiteit, geldigheid en echtheid van identiteitsdocumenten te verifiëren. Second Payment Services Directive (PSD2) ging per februari 2019 in en vraagt van bedrijven om vóór februari 2020 nieuwe authenticatiemethodes in te voeren voor het verminderen van risico’s en fraude.
“Identiteitsverificatie speelt een sleutelrol in het voorkomen van onlinefraude,” zegt Francesco Nazzarri, Managing Director of Commercial Strategy bij Experian in Europa. “In combinatie met het gebruik van andere data, verzameld via mobiele apparaten en geavanceerde analytics, kan dit bijdragen aan het detecteren van fraude en verdachte activiteiten.”
(bron: Experian)