AI succesfactor voor sterke marktpositie
Bijna de helft van bedrijven (43%) die kunstmatige intelligentie (AI) gebruiken, verwacht de sterke positie te handhaven. Bedrijven zonder AI zijn veel minder zelfverzekerd. Daar denkt slechts een vijfde de sterke positie te behouden.
Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Unit4, met als titel Finance, AI and the future of decision making. Bijna de helft van de bedrijven met AI (47%) vindt dat hun bedrijf sterk presteert, dit is slechts 28 procent bij bedrijven zonder de technologie.
“AI staat volop in de belangstelling van financiële afdelingen over de hele wereld, met early adopters die ervan overtuigd zijn dat het een positieve impact heeft op de prestaties van hun organisaties,” aldus Gordon Stuart, CFO van Unit4. “AI moet echter niet alleen worden gezien als een manier om processen te automatiseren. Het kan finance professionals helpen om in een meer strategische rol te stappen, waarbij ze data interpreteren door middel van technologische analyse en de bevindingen vertalen naar zinvolle inzichten die relevant zijn voor hun organisaties. Zo kunnen zij helpen de financiële koers te bepalen.”
In Nederlaand verwacht 62 procent van de financiële professionals steeds meer betrokken te worden bij strategie- en besluitvorming. Een iets kleiner deel (60%) denkt dat hun dagelijkse taken in hetzelfde tijdsbestek aanzienlijk gaan veranderen.
Maar mensen in een financiële functies moeten wel hun vaardigheden het komende jaar verbeteren, zegt 82 procent van de ondervraagden. Bijna drie op de vier professionals heeft plannen om zich het komende jaar bij te scholen in AI, machine learning, coding, data analyse en data science.
Het verminderen van menselijke fouten en tijdsbesparing zien de respondenten (32%) als het grootste voordeel van kunstmatige intelligentie. Ruim een vijfde (22%) zegt dat het helpt om sneller beslissingen te nemen, en 26 procent gelooft dat het bruikbare inzichten voor de besluitvorming oplevert.