AI maakt belofte nog niet waar

Van het bedrijfsleven in Nederland zegt 41 procent dat artificial intelligence (AI) de operationele efficiëntie van de eigen organisatie heeft verbeterd. Daarentegen meldt slechts 25 procent dat AI in de eigen organisatie heeft geleid tot duidelijke kostenbesparingen. De helft van het bedrijfsleven noemt kostenbesparing wel als belangrijke reden om AI in te zetten. Bijna een kwart vindt dat de kosten van het implementeren van AI hoger zijn dan verwacht. Dit alles blijkt uit onderzoek door softwareleverancier Nextens onder ondernemers met personeel en financieel managers.
In een aantal sectoren zien respondenten dat AI in de eigen organisatie heeft geleid tot duidelijke kostenbesparingen, zoals 32 procent in de horeca en in de groot- en detailhandel en 30 procent in de sector financiële instellingen. In andere sectoren ziet men nauwelijks winst, zoals in landbouw en visserij met 17 procent en in cultuur, sport en recreatie slechts 4%. Van organisaties vanaf 500 personen meldt meer dan 30 procent dat ze kostenbesparingen door AI hebben gerealiseerd; bij kleinere organisaties (tot en met 25 personen) ligt dat op de 17 procent.
Tegenvallende implementatiekosten van AI geldt voor 23 procent van de respondenten. Dit percentage is voor alle bedrijfsgroottes nagenoeg gelijk, waarbij alleen kleine organisaties tussen de 2 en 25 personen een stuk gunstiger scoren met percentages tussen de 12 en 17 procent. Boven het gemiddelde scoren de sectoren vervoer en opslag met 36 procent, financiële instellingen met 35 procent en landbouw en visserij met 33 procent.
Veel breder dan de 25 procent die kostenbesparing ervaart door AI is de 41 procent die ervaart dat AI de operationele efficiëntie van de organisatie verbetert. Dit geldt bijvoorbeeld niet alleen voor hoger opgeleiden die dit voor 43 procent onderschrijven, maar ook voor lager opgeleiden die dit zelfs met 53 procent bevestigen. In de sector informatie en communicatie ziet 59 procent doelmatigheidsverbetering door AI, bij financiële instellingen 55 procent en in de advisering 49 procent. In de industrie, in groot- en detailhandel, in vervoer en opslag en in dienstverlening overig liggen de percentages ruim boven de 40 procent. Hoe groter de organisatie, hoe meer men deze verbetering door AI ziet, waarbij organisaties met meer dan duizend personen het hoogst scoren met 51 procent, tegenover bedrijven tot en met 25 werknemers met 30 procent en eenpitters met 11 procent.
Verwachtingen
De verwachting leeft dat diverse ondersteunende organisatieprocessen de komende drie jaar meer dan nu door AI zullen worden vervuld, zoals in:
• Juridische dienstverlening/Legal (o.a. basic contractreview, compliance checks)
• HRM-diensten (o.a. werving via AI, preselectie van kandidaten, payroll automatisering)
• Marketing- en communicatiediensten (o.a. contentcreatie, campagne-optimalisatie, SEO-automatisering)
• Klantenservice (o.a. chatbots, automatische ticketbehandeling)
• Consultancy (o.a. data-analyse, scenarioplanning)
• Finance (o.a. boekhouding, administratie, accountancy)