AFM: Crowdfuningbedrijven kleuren buiten de lijntjes

Op allelei manieren lappen de crowdfunders de regels aan hun laars.

Sommige crowdfundingdienstverleners gaan soms verder gaat dan wat wettelijk is toegestaan. Met name de dienstverlening rondom de zogenoemde prikborden (bulletin boards) is soms té uitgebreid. Daarbij ontstaat de kans dat wet- en regelgeving wordt overtreden. Dat meldt de financiële waakhond AFM.

Enkele CSP’s bieden diensten aan zonder dat ze beschikken over de benodigde vergunning en bijbehorend niveau van beleggersbescherming. CSP’s mogen een prikbord aanbieden waarop hun cliënten kunnen adverteren voor leningen, effecten of instrumenten. Het is vervolgens aan cliënten om buiten (de systemen van) de CSP met elkaar in contact te treden over een eventuele (ver)koop.

  1. Het is voor een CSP expliciet niet toegestaan om op het prikbord bijvoorbeeld “koop-” en/of “verkoopknoppen” te hebben, als die ertoe leiden dat er direct of met tussenkomst van de CSP op het prikbord een overeenkomst tot stand komt als cliënten hierop klikken.
  2. Ook mag het prikbord niet bestaan uit een intern matchingsysteem dat cliëntenorders op multilaterale basis uitvoert.
  3. Een CSP mag enkel voorzien in een intern matchingsysteem dat op multilaterale basis cliëntenorders in financiële instrumenten uitvoert wanneer zij beschikt over een vergunning voor het exploiteren van een handelsplatform.
De AFM zegt er scherp op te letten dat crowdfundingdienstverleners binnen bovengenoemde kaders blijven.
 

De Europese toezichthouder ESMA heeft in 2021 het Final report on the functioning of OTF’s gepubliceerd. Daarin staan de vereisten om als prikbord te kwalificeren:

a. Het weergavesysteem dient enkel ter verzameling en publicatie van koop-en verkoopintenties in financiële instrumenten.
b. Het systeem staat geen communicatie of onderhandeling toe tussen adverterende partijen, met inbegrip van notificatie van een mogelijke match tussen koop- en verkoopintenties binnen het systeem en legt ook geen verplicht gebruik op van hulpmiddelen van gelieerde entiteiten.
c. Er is geen mogelijkheid van uitvoering of het samenbrengen van koop- en verkoopintenties binnen het systeem.
Verder is in februari 2023 door ESMA een opinie uitgevaardigd waarin zij ingaat op de grenzen van prikborden in termen van dienstverlening/functionaliteit voor financiële instrumenten. Een prikbord mag geen multilateraal systeem zijn. 
Gerelateerde artikelen