7 tips om Lightyear weer aan de praat te krijgen

Het is bijna niet voor te stellen dat de stekker er definitief uit ligt.

Curator Reinoud van Oeijen zoekt naar een doorstart van de failliete Nederlandse zonneauto Lightyear. De kans van slagen wordt groter als de curator zeven tips in ogenschouw neemt.

1. Kijk waar de diepste angel in het vlees steekt

Directe aanleiding van het faillissement is volgens de curator dat het bedrijf niet meer in staat was het salaris van het personeel te betalen. Hoe het zover heeft kunnen komen, wil hij nog gaan onderzoeken.

2. Zet de restwaarde in het zonnetje

Lightyears eerste auto, de Lightyear 0, ging eind november in productie bij een partner in Finland. Er zijn er uiteindelijk maar een handjevol van de band gerold, want de onderneming stopte eerder deze week plots met de productie van dit dure model. Daarmee zou het bedrijf zich dan volledig op de goedkopere Lightyear 2 moeten kunnen richten, waarvoor volgens Lightyear veel interesse was.

3. Check wat er wel en niet bij de boedel hoort

Wat de curator nog moet uitzoeken is in hoeverre de intellectuele eigendomsrechten van Lightyear ook onder het bankroet vallen. De houdstermaatschappij en zusterbedrijf Lightyear Layer, dat zonnepanelen maakt in Venray, vallen namelijk buiten het faillissement.

4. Klop aan bij een sterkere branchegenoot

Komende dagen wil de curator praten met praten met VDL, de eigenaar van autofabriek Nedcar in Born. “Al voor het faillissement heeft het bedrijf met verschillende partijen gesproken over een samenwerking. Ook de naam VDL ben ik daarbij tegengekomen. Het ligt daarom voor de hand om met VDL te gaan praten”, aldus Van Oeijen

5. Kijk wie er nog meer baat heeft bij een jonge, groene autofabriek

Ook hier duikt weer de naam op van VDL. In de media werd al langer gespeculeerd over een mogelijk partnerschap van VDL en Lightyear. Dat komt omdat Nedcar volgend jaar zonder opdrachtgever komt te zitten. In die Limburgse fabriek zonneauto’s laten maken zou dus een interessant idee zijn. Maar er zijn nog neer gegadigden die belangstelling hebben voor Lightyear. “Wat ik komende dagen ga doen is kijken hoe serieus die interesses zijn.”

6. Werk nog zo lang mogelijk door

Een operationele fabriek is aantrekkelijker dan eentje di stilstaat en waar de mensen vertrekken. Voorlopig heeft de curator het personeel gevraagd om gewoon door te werken. “Dat is om de kans op een doorstart zo groot mogelijk te houden.” Over hun salaris hoeven zij zich geen zorgen te maken, want de uitbetaling daarvan wordt nu overgenomen door uitkeringsinstantie UWV.

7. Probeer de rust in het bedrijf te houden

Omdat Lightyear nog maar een jong bedrijf was, had de vakbond nog geen contacten bij het bedrijf. Maar de bond gaat volgens nu wel contact zoeken met de meer dan zeshonderd medewerkers die hun baan verliezen om ze te helpen bij het zoeken naar nieuw werk. Zo blijft de rust zo lang mogelijk bewaard in het bedrijf.