7 fouten bij een LinkedIn-profiel

Indien u LinkedIn gebruikt om een baan te vinden of nieuwe opdrachten te generen, is het belangrijk dat het niet puur een opsomming is van alles wat u in het verleden heeft gedaan, maar laat zien wat u vandaag aanbiedt en aan wie.

In dit artikel 7 veel voorkomende fouten bij een LinkedIn profiel. 
1. Niet vertellen welke problemen u oplost
Uw connecties, of recruiters die op zoek zijn naar een professional, hebben misschien wel behoefte aan uw diensten, maar als u niet vertelt over de problemen die u oplost, zoeken ze verder. Het enige wat iemand wil weten die uw profiel bekijkt is: kan hij of zij mij helpen of niet? 
‘Fast close can be achieved by: – deleting redundant controls in the reporting process, installation of a monitoring solution and working smarter not harder’, schrijft André Salomons
(Fast Close expert bij Financial Suite®). Duidelijk, Salomons kan u helpen fast close te realiseren. 
2. Niet beschrijven wie u helpt
Veel profielen op LinkedIn zijn vaag als het gaat om het type ondernemingen waar de professional zich op richt. LinkedIn is een professioneel netwerk: u wilt benaderd worden door zekere personen. Vermeld dus in uw profiel door wie of wat voor ondernemingen u graag benaderd wordt.  
Zo begint Eddy de Waart zijn profiel met: ‘Als executive coach en consultant ondersteun ik individuele directieleden, managers en ondernemers en begeleid ik teams bij verandersituaties.’ In één zin beschrijft hij wat hij doet en zijn specifieke doelgroep.
3. Wat kan bereikt worden als ze van uw diensten gebruik maken?
Een bekende fout is niet vermelden welke mooie dingen bereikt kunnen worden als ondernemingen u inschakelen. Wat gaat er waarschijnlijk gebeuren / veranderen als u wordt ingehuurd? 
Finance Manager Maarten Verheul heeft bijvoorbeeld het volgende opgenomen:
– Sale Lease Back to a Real Estate Investor of which the financial position improved so the company could grow (2005).
Hij schrijft op wat hij gedaan heeft en waar dit toe geleid heeft. Dit creëert verlangen bij een potentiele opdrachtgever. Vergeet niet dat LinkedIn een marketing tool is. 
___________________________________________________________________________________________________
In deze grootste finance LinkedIn groep van Nederland komen finance professionals samen om te discussiëren over en elkaar te adviseren in actuele vraagstukken vanuit de financiële wereld. Vergroot eenvoudig uw netwerk. Meld u hier aan.
___________________________________________________________________________________________________
 
4. Waarom? 
Bent u vergeten te vermelden waarom uw online prospects de problemen hebben die zij hebben, en waarom ze geen gebruik maken van de mogelijke oplossing(en)? Door de ‘waarom’ vraag te beantwoorden toont u aan dat u uw vak goed kent en schept u vertrouwen dat u weet waarover u het heeft. 
U moet lezers uitleggen waarom de lezer al dan niet problemen heeft binnen uw expertisegebied, zodat u ze kunt kwalificeren of diskwalificeren als potentiele opdrachtgever. Waarom komen steeds dezelfde mensen op uw profiel? Ze denken dat u ze kunt helpen, ze weten het alleen niet zeker. 
Een voorbeeld: ‘Hands-on is a very good learning tool. After 48 hours people remember 10% of what they read, 20% of what they heard, 30% of what they saw and 90% of what they did!’ Dat schrijft een expert in het ontwikkelen in interactieve tentoonstellingen en workshops. Lezers uit zijn doelgroep (musea) die nog geen gebruik maken van interactieve elementen zullen hierdoor zeker getriggerd worden.     
5. Focus
Een LinkedIn profiel heeft tot doel uzelf als expert neer te zetten. U hoeft niet ieder aspect van uw sociale en persoonlijke leven te delen. Breng focus aan in wat u wel en niet vermeldt. Alleen een rijtje van de bedrijven waar u gewerkt heeft is niet goed, maar schrijf ook geen heel epistel over een opdracht van een half jaar die u heeft uitgevoerd. Het gaat om uw prestaties, het type problemen waar u aan werkt en de mensen die u heeft geholpen. 
6. Hoe kunnen ze zichzelf helpen
Lezers zoeken naar een oplossing. Help ze hierbij door ze de richting aan te geven. Wanneer ze alleen al door het bekijken van uw LinkedIn pagina enige voortgang maken zal hun vertrouwen in u als expert alleen maar toenemen. Wanneer ze stap A tot en met E gevolgd hebben, zullen ze graag met u in contact treden om verdere verbetering te realiseren. 
‘One of the greatest challenges facing leaders today is the need to develop new business models that accentuate authentic and ethical leadership, employee well-being, sustainability, and social responsibility without sacrificing profitability and revenue growth’, schrijft Albert Allmers (Executive Search, FinanceFactor) op zijn profielpagina. ‘The Sense of Purpose, which is central to workplace spirituality, involves motivating and inspiring workers through a transcendent vision and a corporate culture based on altruistic values to produce a highly motivated, committed and productive workforce.’
Hij noemt een uitdaging en geeft hints hoe organisaties hiermee om kunnen gaan. Het nodigt heel erg uit om hier verder met hem over te spreken.
7. De volgende stap
Oké, een lezer heeft interesse, wat nu? Op talloze LinkedIn profielen is geen enkele vorm van contactinformatie te bespeuren. Nodig mensen uit om contact met u op te nemen en reik ze manieren aan om dat te doen. Vul op zijn allerminst het veld contactinformatie in met zowel uw e-mailadres en telefoonnummer. Tenzij u niet bereikt wil worden natuurlijk.
 
 
 
 
 

Gerelateerde artikelen