5 tips om uw start-up spirit vast te houden
Toen Frixos Papadopoulous in 1974 in Zweden voet aan wal zette, op de vlucht voor de Turkse invasie van Cyprus, zag de ondernemer een gat in de ietwat saaie voedselmarkt van het land. Hij ging exotische Cypriotische fruitsappen verkopen aan kleine retailers vanuit de kofferbak van zijn auto, en in 1978 was Fontana Food een feit.
Tegenwoordig heeft het bedrijf 34 mensen in dienst, een omzet van 25 miljoen Britse pond en levert het ongeveer 200 producten. Ondanks deze groei heeft Fontana Food zijn ondernemende mentaliteit weten te behouden. Medewerkers delen de passie voor wat het bedrijf doet, ideeën krijgen ruim baan en goede ideeën worden snel opgepakt.
Wat kan een middelgroot bedrijf dat zijn start-up spirit wil behouden, leren van Fontana Food? Dit zijn de vijf belangrijkste tips:
– zorg dat de start-up spirit in je DNA zit;
– betrek iedereen;
– doe wat je zegt (walk the talk);
– ontwikkel en deel een gedeelde visie;
– vind de balans.
1) Zorg dat de start-up spirit in je DNA zit
Fontana Food heeft de overgang gemaakt van individueel ondernemerschap naar zakelijk ondernemerschap. Individuele ondernemers zijn over het algemeen snel, flexibel en actiegericht. Ze zijn goed in het ontdekken van nieuwe kansen, volledig klantgericht en halen alles uit beperkte middelen. Ze waarderen vooral de vrijheid en controle van het zelfstandig ondernemen.
Hoewel deze eigenschappen een positieve bijdrage leveren aan de groei in de start-up-fase, blijven ze niet altijd behouden. Ironisch genoeg kan de controledrang van een ondernemer de creativiteit van zijn medewerkers remmen, wat ook de groei afremt.
Het is dus belangrijk om positieve eigenschappen te integreren in het DNA van uw organisatie, zodat de start-up spirit alle ruimte krijgt. Maak de overstap naar zakelijk ondernemerschap. Zakelijk ondernemerschap maakt onderdeel uit van de sociale relaties, structuren en processen van een organisatie. Organiseer deze zaken zo dat ze uw werknemers aansporen om zich als individuele ondernemers te gedragen, ideeën te bedenken en dingen ter discussie te stellen. Want als je dit niet voedt, dan verlaten de ondernemende mensen je organisatie.
2) Betrek iedereen
Zorg voor een cultuur waarin mensen aangemoedigd worden om ideeën te hebben en te uiten. En bespreek steeds weer met elkaar wat je doet, hoe je dingen doet en of je ze op de beste manier doet. Dit geeft medewerkers het gevoel dat hun individuele bijdragen gewaardeerd worden, wat ze aanspoort om als ondernemer te denken en te handelen.
Corina Papadopoulou is het daarmee eens. Als directeur communicatie bij Fontana Foods, helpt zij haar vader met de bedrijfsvoering. Ze zegt dat het bedrijf “ondernemender is dan ooit”, vooral dankzij de sterke relaties die de familie, op aansporen van haar vader, heeft opgebouwd met klanten, leveranciers en medewerkers.
“We zijn zeer inclusief,” legt ze uit, “We vragen altijd naar de meningen van mensen en luisteren naar iedereen, zelfs als ze niet betrokken kunnen worden bij alle beslissingen. Zo hebben we bijvoorbeeld altijd goede lunchpauze, waarbij iedereen aanschuift. Zo zitten we soms een uur om de tafel. Praten tijdens de lunch levert al veel inspiratie en input op.”
Corina is ervan overtuigd dat het inclusieve beleid ook de retentie bevordert. Medewerkers blijven gemiddeld ongeveer 10 jaar bij het bedrijf in dienst, maar de langstzittende medewerker trad 26 jaar geleden in dienst bij Fontana.
3) Doe wat je zegt (walk the talk)
Zakelijk ondernemerschap kan op vele andere manieren tot uiting komen: beloningssystemen die het delen van ideeën en meningen aansporen, promoties gebaseerd op ondernemend gedrag, en de aanwezigheid van ondernemende mensen in alle lagen van de organisatie.
Je moet als organisatie doen wat je zegt (walk the talk) als je medewerkers ervan wilt overtuigen dat ze zich ondernemend kunnen gedragen. Moedig mensen niet aan om hun ideeën in een ideeën box te stoppen, om vervolgens alleen de ideeën van een klein aantal mensen uit te voeren. Dat is een tegenstrijdige boodschap. Zorg voor duidelijke structuren en processen, zodat medewerkers weten wat ze kunnen doen als ze een idee hebben en dat ze dit idee kunnen uitproberen.
4) Ontwikkel en deel een gedeelde visie
Definieer een gedeelde visie of doel die als leidraad dient voor alle ondernemende activiteiten. Het doel van Fontana Food is om het bekendste Griekse voedselbedrijf te worden in Noord-Europa, die de beste producten aan zijn klanten levert. Dit doel willen ze bereiken door middel van energie, passie, vastberadenheid en eerlijkheid.
“We zijn opgegroeid met de visie en waarden van onze vader, en het zou jammer zijn als we niet in dezelfde geest doorgaan, want het heeft hem 40 jaar gekost om het bedrijf te ontwikkelen tot wat het nu is,” zegt Corina, “Het is een grote verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat de gedeelde visie en waarden altijd zo blijven.”
Het bedrijf heeft ook ervaring met wat er gebeurt als ze de waarden van zijn oprichter links laten liggen. Marketing manager Marie Eklund legt het uit: “Vier, vijf jaar geleden was er een groeispurt. We hebben toen enkele verkeerde (recruitment)beslissingen genomen. Daar hebben we van geleerd: de mensen in dit gebouw zijn het belangrijkste ingrediënt van het succes van Fontana. We moeten dezelfde waarden eerlijkheid, passie en plezier hebben. Je kunt hier carrière maken, maar dat moet niet je hoofddoel zijn.”
5) Vind de balans
Als laatste is het belangrijk om de juiste mate van zakelijk ondernemerschap te realiseren. Een balans tussen verkenning –mensen de mogelijkheid bieden nieuwe dingen te proberen– en optimalisatie –ervoor zorgen dat je wat je al doet op een efficiënte en effectieve manier doet. Fontana Food begrijpt het belang van balans. Terwijl het bedrijf groeit worden systemen en processen ontwikkeld die de bedrijfsvoering ondersteunen, maar vanwege hun streven naar groei houden ze de infrastructuur ook beperkt. “Passie, gaten in de markt vinden en problemen oplossen voor onze klanten zijn nog steeds onze drijfveren,” zegt Eklund, “Processen moeten bijdragen aan goede bedrijfsvoering; je moet niet processen hebben alleen maar om processen te hebben.”
Voor groeiende bedrijven die zakelijk ondernemerschap realiseren, is duurzaamheid door middel van vernieuwing en ontwikkeling de beloning. Vraag het maar aan de familie Papadopoulous – zij kunnen het weten. Dankzij hun ondernemende mentaliteit gaan ze een glansrijke en spannende toekomst tegemoet waarin ze marktleider willen worden in hun belangrijkste productcategorieën, nieuwe innovaties op de markt brengen en uiteindelijk de droom van Frixos werkelijkheid willen maken: het bekendste Griekse voedselbedrijf in Noord-Europa worden.
Bron: www.gt.nl