5 lessen in digitale transformatie

Hype of niet, de huidige digitale transformatie verandert alle sectoren in rap tempo. Wat kan uw organisatie leren van de voorlopers en achterblijvers?

Tijdens de sessie ‘Experts on Digital Transformation’ op 9 februari, georganiseerd door Yellow Communications, bespreken 9 deskundigen uit de IT-wereld hun bevindingen.
Het begint met de vraag wat de digitale transformatie eigenlijk is? Een hype zeker, maar met welke kenmerken? “Oude werkwijzen veranderen. We blijven hetzelfde doen, maar dan sneller, groter en beter”, aldus een oude rot in het vak. De voorbeelden Uber en Airbnb mochten eigenlijk niet genoemd worden (want overhyped) maar volgens een aanwezige zijn deze bedrijven wel degelijk exemplarisch voor wat digitale transformatie is: een taxi-bedrijf zonder taxi’s en een hotel zonder kamers. Data is het product. (Of jij bent als klant het product).
En dat brengt de discussie direct bij de eerste les:
1. Stel de gebruiker centraal
Met data kan een organisatie zijn of haar klant een geweldige klantervaring bieden. Amazon wordt genoemd als toonaangevend voorbeeld omdat deze ondernemening 15 jaar geleden al – met veel minder geavanceerde technologie – gebruikers aanbevelingen deed op basis van data – wat leidde tot meer aankopen – en zo informatie tot waardevol asset wist te maken. 
Recent sprak FM.nl met Spotify die met big data klanten een geweldig geïndividualiseerd product weet te bieden: Discover Weekly. Onontdekte muziek gebaseerd op alles wat de gebruiker al geluisterd heeft. Digitale transformatie gaat meer om de mens dan om de technologie, stellen de IT-experts.
En wat belangrijk is voor de klant buiten, is dat ook voor medewerkers intern:
2. Flexibiliseer uw medewerkers
Om concurrerend te blijven in een digitale wereld zullen organisaties flink moeten besparen op hoge vaste kosten, zoals gebouwen. Deze les valt te leren van de vele retailers die in de problemen zijn geraakt, zoals V&D en Free Record Shop, maar geldt zeker niet alleen voor de retail. Ook banken, accountantskantoren en talloze andere dienstverleners moeten hier wat mee. 
Technologie biedt hier gelukkig uitkomst, want stelt Peter van Leest van Citrix: “Wij hebben genoeg klanten zonder kantoren. Mensen willen alles flexibel: werktijden, plaatsen waar ze werken, het device waarop ze dat doen, et cetera.” Rob Cools van HR/Finance software-aanbieder Workday erkent dit ook en stelt: “De digitale transformatie komt dan ook het beste tot zijn recht in mensgerichte organisaties.”
Dat de gebruiker in organisaties meer macht krijgt merken de IT-leveranciers heel duidelijk in hun eigen business. 60 procent van de IT-spend komt niet meer uit het traditionele IT-budget.

3. Maak het veilig en compliant
Tijdens een discussie over digitale transformatie mag het onderwerp privacy niet ontbreken, net als het onderwerp veiligheid. Het voorbeeld van ING – dat in opspraak raakte toen het klantinformatie aan derden wilde verkopen – heeft bedrijven geleerd voorzichtigheid te betrachten in hun pogingen waarde te halen uit klantgegevens. Ook het veiligheidsaspect krijgt steeds meer aandacht. “Een op de drie documenten in organisaties gaat verloren”, stelt één van de experts. “Wat gebeurt er straks met de Meldplicht Datalekken? Je wilt als bedrijf data blijven delen, maar geen boete oplopen van een half miljoen euro.”
___________________________________________________________________________________________________
Bent u op zoek naar perfecte financiële software? Werk slimmer en word succesvoller met IT. Kom donderdag 22 mei 2014 naar dé jaarlijkse IT beurs voor financiële professionals. 
• Ontmoet 30 topaanbieders en honderden professionele bezoekers op 1 dag
• Compleet overzicht van de Nederlandse markt voor financiële software
• Doorlopend programma van expertsessies en productpresentaties
Entree is kosteloos voor de doelgroep. Meld u direct aan via http://Financial-Systems.nl
___________________________________________________________________________________________________ 
 
4. Stel de juiste vragen
Dit is meer een uitdaging dan een wijze les. Big data & analytics biedt bedrijven enorme kansen om hun producten of dienstverlening te verbeteren (zie het amazon voorbeeld of Spotify), maar hoe ga je het inzetten? Neem een universiteit als voorbeeld. Op basis van de data die duizenden studenten achterlaten tijdens hun studie valt een prachtig voorspellend model te maken. Welke studenten gaan hun eerste jaar niet halen? Dit inzicht aan de voorkant heeft veel meer waarde dan een rapportage achteraf waarin staat te lezen dat 30 procent is gezakt. 
Data en analytics biedt bedrijven enorme kansen voor waardecreatie, maar volgens Pieter Lacroix van Sophos weten veel bedrijven nog niet welke vragen ze moeten stellen. “De data is er, maar bedrijven denken nog vooral in de beperkingen die er vroeger waren. Die moet je compleet loslaten, dus niet meer denken aan wat er allemaal niet kan, maar juist aan wat de waardevolle inzichten zijn die jouw bedrijf nodig heeft.” 
5. Pas uw bedrijf snel aan
Digitaal transformeren is een kwestie van ‘do or die’. Dat zal niemand meer ontkennen. In hun eigen industrie – de ICT – zijn bedrijven volop bezig zich opnieuw uit te vinden. Neem IBM, die namen onlangs The Weather Company over, de volgende stap in de transformatie van het ICT-bedrijf naar analytics bedrijf. Ook de grote accountantskantoren maken momenteel de stap richting big data & analytics. EY wil met de recente overname van i3 marktleider in analytics worden en KPMG heeft een datawetenschapper van natuurkundig laboratorium CERN aangetrokken om de accountantpraktijk om te vormen tot data advies en dienstenkantoor. Afgelopen week maakte tevens PwC bekend 1000 data wetenschappers aan te gaan trekken voor hun overnameadviespraktijk. 
Als je in hardware zit moet je heel snel je model aanpassen, denken de aanwezigen. HP is zich aan het transformeren tot software bedrijf. Ook worden IT bedrijven steeds meer dienstverlenende partijen. Een aanwezig IT-bedrijf dat WiFi levert aan een stadion zal bijvoorbeeld ook location based services moeten kunnen faciliteren. “Dat klopt”, zegt een IT-leverancier. “De technologie is een voet tussen de deur, maar het gaat steeds meer om de services.”
Er kan uiteindelijk maar één conclusie zijn van de sessie: disrupt or be disrupted. En hype of niet, het gaat sneller dan ooit te voren. “In San Francisco rijden 60 procent minder taxi’s rond dan vijf jaar geleden”, merkt een deelnemers op. Oops, toch weer het Uber voorbeeld gebruikt. Maar ja, er zijn mindere voorbeelden om naar te kijken om inspiratie op te doen.
  
Aan deze sessie namen deel:
Peter van Leest, Country Manager Benelux, Citrix
Citrix is een Amerikaans softwarebedrijf, gespecialiseerd in virtualisatie, netwerken en Software as a Service.
Tom Pappas, VP EMEA, Curvature
Curvature levert tweedehands (refurbished) server- en netwerkhardware en bijbehorende diensten aan bedrijven.
Martijn ten Kate, Country Manager, Interoute
Interoute is eigenaar en operator van het grootste cloud services platform van Europa.
Fred Voogt, Regional Manager, Ruckus Wireless
Ruckus Wireless fabriceert slimme, innovatieve WiFi-producten voor zakelijke draadloze netwerken.
Jeroen van der Meer, CTO, Solvinity
Solvinity is een managed hosting provider en expert op het gebied van hosting van kritische infrastructuren. 
Pieter Lacroix, Managing Director, Sophos
Sophos is een security-leverancier met als motto: eenvoudige security is betere security. 
Mike Offermans, Business Development Manager, Wacom
Wacom maakt digitale pennen, pentables en digitale interfaces. 
Marcel Lucker, Director Sales & Marketing, Winvision
Winvision richt zich op het adviseren, ontwikkelen, implementeren en beheren van oplossingen gebasseerd op het Microsoft-platform.
Rob Cools, Product Marketing Director, Workday
Workday levert applicaties voor Finance en HR. 

Gerelateerde artikelen