Zwarte lijst

Het publiceren van 'de wanbetaler van de dag' op het internet heeft weinig toegevoegde waarde. Sterker nog: door de sensatiefactor kan het juist negatief uitpakken. Volgens Maarten Wolters van Kappa Packaging is er veel meer winst te behalen met optimalisatie van de informatie-uitwisseling tussen sales en credit management.

Het aantal non-betalingen neemt toe en klanten rekken betalingstermijnen op in slechtere economische tijden. Wolters: 'In tijden dat de marges onder druk staan is het nog meer van belang om de nadruk op werkkapitaalbeheer te leggen. Credit management is daar onderdeel van. De credit manager kan met pro-actief handelen zorgen dat geld sneller binnenkomt en bovenal een belangrijke bijdrage leveren aan het tevreden stellen van klanten. Kappa Packaging heeft met strak credit management de DSO structureel met tien dagen teruggebracht.' Klantvriendelijkheid Klantvriendelijkheid is een van de redenen waarom Wolters geen voorstander is van het publiekelijk kenbaar maken van wanbetalers. 'De sensatiefactor werkt een succesvolle werking daarvan tegen. Ook credit managers moeten klantvriendelijk handelen. Regelmatig contact met klanten hoort daar bij. Klopt de factuur? Zijn de juiste goederen in de juiste hoeveelheden geleverd? Op die manier kunnen credit managers een belangrijke bijdrage leveren aan het afhandelen van klachten. Betalingen zullen zo sneller plaatsvinden.' Ogen Een lijst van wanbetalers binnen een specifieke branche kan wel zinvol zijn, vertelt Wolters. 'Een zwarte lijst van wanbetalers is vooral relevant om te voorkomen dat slecht betalende klanten gaan shoppen binnen de branche.' Niet alleen dergelijke zwarte lijsten zijn zinvol. Vooral in de samenwerking van sales met credit managers is nog veel winst te behalen. 'De mensen van sales - de ogen van de onderneming - kunnen al snel opmerken als een bedrijf steunt op slecht ondernemerschap. Kenmerken zijn bijvoorbeeld te hoge voorraden, het niet uitvoeren van noodzakelijk onderhoud en een groot personeelsverloop. Slecht ondernemerschap is vaak de belangrijkste reden voor faillissementen en derhalve van non-betaling. Uit die informatie is nog veel meer winst voor een bedrijf te halen. Daar kun je als credit manager op anticiperen. Een zwarte lijst is daarbij slechts een ondersteuning.'