Zeven pijlers voor betere deals

PwC: betrek finance bij deals en verhoog slagingskans met 60 procent. Wat zijn de succesfactoren?

Als de finance functie op een goede manier betrokken is bij de transactie worden negen van de tien integratie en separatie deals succesvol afgerond. Dat is de conclusie van het PwC-onderzoek 'Value Creating in Deals' (pdf)  onder zo'n 80 leidinggevenden op C-level in Nederland, Duitsland en Zwitserland. Bij een fusie of overname, of bij het afstoten van bedrijfsonderdelen, moet het creëren van lange termijnwaarde voorop staan. Zo'n integratie of separatie is echter uiterst complex en uitdagend voor elk bedrijf.

De finance functie beschikt over data, heeft vaak een coördinerende rol in de processen van een bedrijf (van budgettering tot rapportage), is gewend om met verschillende belanghebbenden te schakelen, en heeft zicht op het verloop van lange termijnprojecten. Daarom heeft juist de finance functie een grote invloed op de slagingskans van de transactie. Het onderzoek vond dan ook dat als de finance functie weinig of niet betrokken is bij het hele proces, het succespercentage daalt van 87 naar 54 procent.

Zeven succesfactoren

De PwC-studie komt tot zeven succesfactoren voor een goede finance functie integratie of separatie:

  • Zorg voor een goede voorbereiding via een gestructureerde aanpak.
  • Ga voor een volledige integratie van de finance functie.
  • Zorg voor een duidelijke projectorganisatie en -structuur.
  • Behoud de projectorganisatie, ook na de eerste honderd dagen.
  • Betrek het topmanagement in elke fase van de transactie.
  • Zorg voor ervaren stafleden, betrek indien nodig externe partijen.
  • Focus op verandermanagement.

"In de praktijk zien we vaak dat deze factoren niet zo gemakkelijk te implementeren zijn," reageert Danny Siemes, senior director Delivering Deal Value bij PwC Nederland. "De integratie of separatie komt namelijk bovenop de normale dagelijkse gang van zaken voor het management en de werknemers." Bovendien worden ze vaak bemoeilijkt door uiteenlopende bedrijfsculturen, meerdere belanghebbenden of andere wetten en regels.

(bron: PwC)