Zelfredzame klant draagt bij aan omzetkrimp accountantskantoren

De economische krimp en de structurele trend waarin klanten meer zelf doen en meer werk geautomatiseerd wordt, zorgen voor een krimp in de omzet van accountantskantoren. ING Economisch Bureau verwacht dat de omzet in 2012 verder afneemt met 3%. Ondanks de omzetdaling zijn nog altijd flink wat kantoren te vinden waar de omzet wel stijgt.

Lichte versnelling van omzetkrimp in 2012
De accountancy en administratieve dienstverlening is het jaar zoals verwacht met een verdere omzetdaling begonnen. Na twee jaren van lagere omzetten, noteerden de kantoren in het eerste kwartaal een krimp van 2,4%. Hiermee is de verwachte versnelling van de omzetdaling voorlopig een feit. Door online te administreren en te boekhouden kunnen klanten meer zelf doen en daalt het aantal te factureren uren. ING Economisch Bureau verwacht dat deze structurele ontwikkeling samen met de economische krimp dit jaar zorgt voor een omzetdaling van 3%.

Meer omzet voor adviseur en ontzorger
Ondanks de omzetdalingen van de laatste jaren zijn er nog altijd flink wat ondernemingen te vinden die omzetgroei behalen. “De trend van omzetdaling in de accountancybranche gaat niet op voor alle partijen. Accountants(kantoren) die waarde toevoegen bij ondernemers door de rol van adviseur en ontzorger in te nemen, zullen de komende jaren een voorsprong gaan nemen op de concurrentie”,  aldus Sasja van As-Winters, sectormanager zakelijke dienstverlening van de ING.

Bron: ING Economisch Bureau

Gerelateerde artikelen