Hét Amerikaanse advies aan start-ups: maak winst. Punt.

Hét Amerikaanse advies aan start-ups: maak winst. Punt.
De denkfout van veel startups is dat alleen marktaandeel telt en winstgevendheid niet belangrijk is.

De hoeveelheid venture capital (durfkapitaal) dat vanuit de Verenigde Staten in Nederlandse techbedrijven wordt gestoken neemt onwijs toe, las ik in het FD: ‘Amerikaanse dollars overspoelen de Nederlandse techwereld’. Venture capital is dé manier waarop je een startup financieel succesvol maakt. Serieuze investeerders plus heel veel knowhow. Het staat wel nog vrij haaks op wat wij in Nederland gewend zijn. Dat vraagt om een mind shift.

Vroeger klopte je aan bij een bank als je van plan was om een bedrijf te beginnen. En dan vroeg je daar om een lening, lekker veilig en vertrouwd. Eigenlijk doen de meeste bedrijven in Nederland dat nog steeds Met uitzondering van de startup scene. Maar in de VS gaat dat totaal anders. Daar zoek je als ondernemer zo snel mogelijk steun via venture capital.

Gelukkig druppelt langzaam maar zeker het belang van venture capital door bij Nederlandse ondernemers. Drie jaar geleden werd nog maar 10 procent van de startups in Nederland gefinancierd door venture capital. Nu is dat al 50 procent. Steeds vaker worden banken overgeslagen. Logisch, zou ik bijna zeggen. Wat heb je aan een mkb-krediet als je een serieuze investeerder plus heel veel knowhow binnenboord kunt halen?

Omdat 2022 toch ‘het jaar van de groei’ wordt, heb ik onlangs mijn tanden gezet in een aantal lijvige boeken, zoals ‘The Cult of WeWork’ en ‘Blueprint to a billion’. Waar The Cult of WeWork vooral uitlegt hoe je niet groeit als startup, vertelt Blueprint to a billion hoe je dat wél doet.

Blueprint to a billion
In ‘Blueprint to a billion’ onderzocht auteur David G. Thomson, afkomstig van McKinsey & Company, het succes achter een groep (Amerikaanse) bedrijven in de periode tussen 1980 en 2005. Met als belangrijkste les: zorg dat je direct de financiële kant van je te beginnen bedrijf op orde hebt.

De heilige graal in de wereld van startups is een omzet genereren van een miljard euro. Als dat je binnen vijf jaar lukt, ben je een zogenaamde Unicorn. Zo noemt men in het bedrijfsleven een private startup die meer dan 1 miljard dollar waard is.

Winst is wél belangrijk
Helaas maken te veel startups in Nederland een hardnekkige denkfout in hoe ze tot dat miljard kunnen komen. Door een zo hoog mogelijk marktaandeel te behalen, denken ze: ‘Winst is niet belangrijk, dat komt later wel.’ Maar kijk je naar de start van succesvolle bedrijven als Google en Amazon, dan waren die allemaal binnen een paar jaar winstgevend.

Natuurlijk hoeft niet elke nieuwe startup per se de nieuwe Google te zijn, maar probeer er wel van te leren. Besteed serieus aandacht aan je finance én je operational excellence. Ben je als startup na twee à drie rondes funding niet winstgevend, dan wordt het echt een moeilijk verhaal.

Hoe het niet moet: Blendle
Aan Blendle in Nederland kun je goed aflezen waarom het grote succes uitbleef. Omdat ze vooral met het doorontwikkelen van het product bezig waren, minder met de klant en al helemaal niet met hun finance. In 2018 telde Blendle op de finance afdeling 1 FTE naast de CFO zelf. Voor de rest liepen er vooral techneuten rond. En dat bleek dodelijk. Jammer.

Had Blendle maar geluisterd naar de Amerikanen: ‘Startups must aim at profit. Period.’ Korter kan ik het niet zeggen.

Alain Mulder is Senior Director Europe Operations bij IMA, de wereldwijde vereniging van finance professionals. Ook is hij verantwoordelijk voor de Europese groei van het Certified Management Accountant-programma.

Gerelateerde artikelen