Winnaar CPM Award 2004 leunt niet achterover

fallback
Tijdens het eerste Jaarcongres Corporate Performance Management, vorig jaar, is de Award voor de meest succesvolle CPM-case uitgereikt aan Best Agrifund. Inmiddels is het bedrijf omgedoopt tot Sovion. Hoe vergaat het de grootste agrarische onderneming van Nederland nu op CPM-gebied?

Nog altijd is het concern, dat bestaat uit de takken Sobel (ingrediënten en farmaceutische capsules) en Vion Food Group (voedingsmiddelen met een centrale rol voor vlees), het grootste agrarische bedrijf van Nederland. Het is afgelopen jaar zelfs nog groter geworden. Sinds het winnen van de award is Sovion onder meer verder gegroeid door een nieuwe grote acquisitie. Het bedrijf kocht de Hendrix Meat Group van Nutreco. In omzet behoort het niet-beursgenoteerde bedrijf tot de top 20 van alle Nederlandse ondernemingen, met name door de vele grote acquisities de afgelopen jaren. In twee jaar tijd groeiden de food-activiteiten van nul tot een omzet van circa zes miljard euro. Om dat in goede banen te leiden, zette (destijds) Best Agrifund in op CPM. Autonoom Het bedrijf focuste volgens de jury van vorig jaar – onder leiding van André de Waal, associate professor Maastricht School of Management – op CPM om snel een geïntegreerd beeld te krijgen van niet alleen de resultaten van alle business units maar ook van hun vooruitzichten. Daarbij liet de holding de individuele bedrijfsonderdelen in hun waarde door ten eerste tegemoet te komen aan de wensen van het locale management, die naast de gestandaardiseerde prestatie-indicatoren voor de hele onderneming ook hun eigen locale indicatoren hebben (autonoom ondernemerschap). Ten tweede deed het bedrijf dat door de informatietoelevering zo te structureren dat het (onopvallend) over de schouders meekijken mogelijk werd. Het instellen van dit corporate raamwerk noemde de jury ‘ijzersterk’. Hoe vaak verzandt een grote organisatie met vele locaties immers niet in een excuuscultuur vanwege het ontbreken van duidelijke en eerlijke afspraken? Het op deze manier inzetten van CPM met bijbehorend raamwerk betekent dat zogeheten misverstanden voor 90% zijn uitgebannen. Op deze wijze wordt ‘het systeem’ ook van lokaal management en is het niet louter een door de holding opgelegd systeem. Cruciaal Henrico Stam, destijds corporate controller bij Sovion, tegenwoordig financieel directeur van werkmaatschappij Smits Vuren: ‘Ik ben vanuit het hoofdkantoor nauw betrokken geweest bij de opzet en implementatie van CPM. In de rol die ik nu bekleed, heb ik rechtstreeks te maken met de resultaten van dat proces.’ ‘Ik ben zeer positief over de mogelijkheden’, vervolgt Stam. ‘Het systeem omvat nu de meest wezenlijke financiële en niet-financiële parameters. En op hoger niveau, divisie of corporate, kijkt men naar een dwarsdoorsnede van exact dezelfde gegevens die ik ook gebruik. Uitwisseling van kennis is en blijft cruciaal voor acceptatie en het benutten van de mogelijkheden.’

Gerelateerde artikelen