Erkenning voor de rol van de financieel directeur bij het Nederlandse familiebedrijf.

De Huub van Rozendaal Award is de prijs voor CFO’s of finance directors die zich opvallend verdienstelijk hebben gemaakt bij een familiebedrijf. Een nominatie is dé kans om het verhaal te vertellen over de lange termijnvisie van de familie, vanuit financieel-strategisch perspectief.

Aankomende FM Dag, 19 april 2023, wordt de winnaar van de Huub van Rozendaal Award - voor de CFO of financieel directeur die zich opvallend verdienstelijk heeft gemaakt bij een familiebedrijf - bekend gemaakt. Maar waarom zouden CFO’s zichzelf eigenlijk kandidaat moeten stellen?

De meest recente winnaar van de Huub van Rozendaal Award, Bert van Dongen, CFO van Koninklijke Paardekooper, heeft daar een duidelijk antwoord op: “Het is niet alleen de persoonlijke waardering voor jou, als CFO, maar tevens voor het familiebedrijf waar je in dienst bent.”

Van Dongen stond aanvankelijk niet te springen om in de spotlights te staan en zichzelf als kandidaat aan te melden. “Maar, terugkijkend, ben ik blij dat ik dat wél gedaan heb. De Huub van Rozendaal Award winnen, dat doet ook iets met je marktwaarde. Die krijgt een enorme boost. Het bewijst immers dat je het goed gedaan hebt. Ik werd na het winnen van de Award benaderd door tal van recruiters. Met evenveel vacatures waarvoor ze mij in het vizier hadden.”

Van Dongen erkent dat daar prachtige en uitdagende CFO-functies bij zaten, dat de verleidingen best groot waren. Maar dat zag zijn werkgever ook. “Koninklijke Paardekooper is een prachtig bedrijf en ze hebben me beloond voor mijn werk”, vertelt hij. “Ik zie mezelf niet snel vertrekken.”

Duurzaamheidsdoeleinden
Van Dongen vindt het een grote verantwoordelijkheid om CFO te zijn bij een écht familiebedrijf: “Je bent toch degene die op de portemonnee let, nog meer dan de CEO. De familie Paardekooper is uiterst ondernemend, we hebben afgelopen decennium zeker tien overnames gedaan. Dat ging in een razend tempo. Soms heb ik dat enthousiasme om verder te groeien zelfs iets afgeremd.”

Wat ook telt bij familiebedrijven: die lange termijn visie. Niet worden opgejaagd door hijgerige aandeelhouders na het bekend worden van alwéér nieuwe kwartaalcijfers. “Die blik op de langere termijn werkt ook door in het bereiken van duurzaamheidsdoeleinden”, zegt Van Dongen, die als oud-winnaar ook in de jury zit voor komend jaar. “Als ik kandidaten voor de Huub van Rozendaal Award moet beoordelen, kijk ik daarom ook vooral naar díe CFO’s die zowel de zwarte als de groene cijfers belangrijk vinden en zichzelf niet blindstaren op puur financieel resultaat. Vergeet niet dat een familiebedrijf er zit voor de long run. En dan is geld besteden aan duurzaamheid vaak gemakkelijker dan bij grote corporates het geval is.”

Wendbaarheid
Ook voor Willemien Boot, in 2019 winnaar van de Award, staat die verankering van duurzaamheid in de groeistrategie van het familiebedrijf op absolute pole position. Nadat ze bij Auping de eerste fase van de finance transformatie met succes wist af te ronden, vond ze dat de tijd ‘voor iets anders’ was gekomen. “Ik had bij Auping mijn doelen bereikt en achtte het beter dat een ander die tweede fase van de transformatie op zich zou nemen”, kijkt ze terug.

‘CFO’s zijn geen jobhoppers’
Naar haar jaren bij het in Deventer zetelende Auping, vertrok ze naar Dorel Juvenile Europe, fabrikant van onder andere Maxi Cosi. Weliswaar van oorsprong een familiebedrijf met Canadese wortels, maar inmiddels ook een echte beursgenoteerde multinational. Om na ruim tweeënhalf jaar te verkassen naar Bolsius Groep, een Brabants familiebedrijf dat groot is geworden in de productie van kaarsen. “CFO’s zijn geen job hoppers, CFO’s willen op lange termijn vormgeven”, vertelt Willemien Boot. “Bij een beursgenoteerd bedrijf als Dorel Juvenile miste ik dat een beetje, althans, dat is mijn persoonlijke ervaring. CFO zijn bij een écht familiebedrijf geeft je wendbaarheid. Daar kun je immers de keuzes maken die je graag wílt maken. Het groeipad is er anders dan bij een grote multinational.”

Over de Huub van Rozendaal Award, zegt ze: “Dat winnen is zeker een vorm van erkenning. Ik had er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat ik een goede job ‘deed’. En je doet dat natuurlijk met je gehele team. De Huub van Rozendaal Award opent deuren om het verhaal van jou en je organisatie vertellen. Een heel positieve spin-off voor jou én het familiebedrijf.”

‘People&Planet hoog in vaandel’
Over welke kandidaten zich vooral moeten aanmelden voor die komende editie van de Huub van Rozendaal Award is Boot duidelijk: “Wat voor mij telt, is die ontwikkeling op duurzaamheid”, luidt het antwoord. En, vervolgt ze: “Continuïteit, het bedrijf solide maken voor de toekomst. Maar doelstellingen-op het gebied van Environmental, Social & Governance zijn daarbij heel belangrijk. De CFO vervult een belangrijk rol om aan die ESG-eisen te voldoen. Kandidaten voor de Award moeten, net als hun familiebedrijf, duurzaamheid, people & planet en lange termijn hoog in het vaandel hebben.”

Eensgezindheid dus, bij de recente winnaars van de Huub van Rozendaal Award. Duurzaamheid en lange termijn visie zijn key. Ook de CFO Community Manager van Sijthoff Media, Amber Overbosch, is die mening toegedaan. Over de rol van de CFO bij het familiebedrijf zegt ze: “Wat maakt de CFO van een familiebedrijf zo bijzonder? De CFO is vaak de eerste externe in het bedrijf. Hij of zij zorgt ervoor dat besluiten van de keukentafel richting de boardroom gaan bewegen. De Chief Financial Officer is tevens vertrouwenspersoon en maakt - samen met de familie - veel persoonlijke gebeurtenissen mee. Hij of zij moet sterk in de schoenen staan. Met name waar het dat balanceren tussen materiële en immateriële zaken binnen de organisatie, vanuit sentimenten van de familie, betreft.”

Conclusie: de ideale kandidaat voor de Huub van Rozendaal Award is binnen het familiebedrijf een duizendpoot. Hij of zij gaat niet alleen voor groei op de korte termijn, maar heeft ook een blik op de horizon gericht. Een horizon waar duurzaamheid met louter hoofdletters wordt geschreven. Of, zoals de meest recente winnaar Van Dongen, het verwoordt: “Family values zijn heel belangrijk. Bij Koninklijke Paardekooper zijn die ‘samen’, ‘eerlijk’, ‘vindingrijk’ en ‘expert’. ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’. Ja, ik kijk uit naar een mooie long list van Award-kandidaten!”

Een bijzondere Award
Daar waar grote corporates meestal in de prijzen van de CFO Awards vallen, zijn de Chief Financial Officers van familiebedrijven vaak veel minder zichtbaar. De in 2017 overleden Huub van Rozendaal, zeer betrokken bij de CFO Community, pleitte daarom voor een speciale Award voor familiebedrijven. In 2016 zat Van Rozendaal - voormalig CFO bij familiebedrijf Sligro - in de eerste jury, toen Luuk van der Pal (Enza Zaden) winnaar werd. Sindsdien wordt de prijs uitgereikt op de jaarlijkse FM Dag.

Huub van Rozendaal was zeer betrokken bij de organisatie van dit event, dacht mee over de keuze voor sprekers en over de uitreiking van de prijs.
Na Huubs overlijden werd, in samenspraak met de familie, besloten de Award voortaan zijn naam te geven. Als eerbetoon aan een Chief Financial Officer die stond voor het familiebedrijf en een belangrijk rol speelde in het ontwikkelen van onze CFO Community.

Winnaars Huub van Rozendaal Award door de jaren heen - en familiebedrijven waarbij men de award binnenhaalde:
- 2015: Luuk van der Pal (Enza Zaden)
- 2016: Ferry Muller (CFO Vebego International)
- 2017: Paul van der Kroft (CFO Terberg Groep)
- 2018: Willemien Boot (CFO Auping)
- 2020: Jeroen Straathof (CFO Ridder Group)
- 2021: Bert van Dongen (CFO Koninklijke Paardekooper)

Scan deze QR-code of klik hier om een CFO/finance-director naar keuze te nomineren voor de Huub van Rozendaal Award 2023.