Wie financiert herstel.nl?
In ‘zondag met Lubach’ van gisteren fileerde Arjan het plan van o.a. Barbara Baarsma, boegbeeld van herstel.nl en CEO van de nieuwe CO2-Bank van de Rabobank. Wie financiert deze campagne, waarom doet de Rabobank hier aan mee en waarom hebben de mainstream-media dit plan zo klakkeloos geplugd?
Gisterenavond fileerde Arjan Lubach het plan van de influencers rond Barbara Baarsma (haar foto staat in het midden op de site) van herstel.nl. En wat bleek? Het plan bleek gebaseerd op eigen meningen en ongefundeerde stellingen van leden van de groep ‘prominenten’ inclusief het herhalen van Willem Engel-achtige beweringen over het virus door sommige van die ‘prominenten’.
Toen ik er naar keek, kwamen er drie vragen in me op:
– Wie financiert deze campagne inclusief al die posters en die website eigenlijk?
– Waarom doet de Rabobank aan dit plan mee?
– Waarom bieden de mainstream-media hier zonder enige controle een platform voor dit soort ongefundeerde misinformatie?
Om bij de eerste vraag te beginnen. Ik zou het niet weten. Indirect doen de bedrijven waar o.a. Mw. Baarsma werkt dit dus door hun medewerkers hier tijd en energie aan te laten besteden. Maar wie de rekeningen betaalt van de site, de posters en de hele campagne weet ik ook niet.
En dat brengt me direct bij de tweede vraag: Waarom doet de Rabobank op deze manier aan dit plan mee? In mijn tijd in de 26 jaar in de financiële sector bij ABN AMRO had ik nooit toestemming gekregen van mijn superieuren om me op deze manier, zoals Mw. Baarsma doet, in te laten met dit soort risicovolle initiatieven en indirect de verkiezingen te beïnvloeden.
Ik moest altijd schriftelijk toestemming vragen aan mijn eigen superieuren en aan Corporate Communicatie van de Amro bank en de ABN AMRO bank. Inclusief voor al mijn blogs en columns sinds 2008 (ook toen ik bij Group Compliance werkte….).
Of a) de hoofddirectie ziet in Mevrouw Baarsma het beste middel om de Rabobank als echt duurzaam te herpositioneren ondanks de rol in het financieren van een niet-duurzame landbouwsector in Nederland; b) de negatieve impact van haar positionering en dit initiatief op het imago en het merk van de bank totaal heeft onderschat. Of misschien is het wel een combinatie van beide.
Met betrekking tot vraag 3 is het antwoord simpel: alle dagbladen en mainstream-media online en offline publiceren deze informatie en dit ‘nieuws’ zonder enige inhoudelijke review terwijl men dat bij bijvoorbeeld Willem Engel zelf nu wel vaker doet. Waarom? Juist omdat het Mevrouw Baarsma is, onder het mom van ‘de vrijheid van meningsuiting’ inclusief van soms eigen medewerkers en Twitter-influencers. Ze zijn onderdeel van de ‘groeien-moet’ journalistiek in de oude-normaal economie.
Wat de betekeniseconomie en de verduurzaming van de Nederlandse economie echt een stap dichterbij zou brengen is als mainstream-journalisten permanent zouden doen wat Arjen Lubach op zondagavond doet en dat is echt onderzoek doen en echt doorprikken zoals hij gisteren deed met het plan van Barbara Baarsma en andere leden van de groep om haar heen in plaats van gratis reclame voor dit soort misinformatie te maken in alle media. Ook dat kun je gewoon vanachter je laptop vanuit huis doen. Mooi toch?
P.s. Ik ben trouwens benieuwd wat de hoofdirectie van de Rabobank nu gaat doen…..ik zou het wel weten als ik het nu bij de Rabobank voor het zeggen had.
Door Tony de Bree. Hij is auteur van ‘Groeien zonder te groeien. Succesvol ondernemen in de betekeniseconomie’, ‘Overlevingsstrategie voor startups’ en ‘De scale-up blueprint’. Sinds 1997 spot hij succesvol bedrijven als Amazon, Bol, ASML, IKEA en PayPal. Hij is ICT-lid in RvC’s en werkte bij ABN AMRO, als Dragon bij corporate venturing en als global splitsingsmanager KYC.