Nieuw wereldwijd onderzoek toont de vijf belangrijkste uitdagingen voor Nederlandse bedrijven die willen uitbreiden naar het buitenland. Uit het onderzoek dat uitgevoerd is in opdracht van Regus, de grootste aanbieder van flexibele werkplekken ter wereld, blijkt dat het werven van goed personeel voor 62% van de bedrijven de grootste uitdaging is.

Ook het gebrek aan lokale kennis en contacten (51%) en marktinformatie (49%) wordt gezien als een obstakel. Voor 43% van de ondervraagden is ook toegang tot flexibele kantoorruimte een uitdaging evenals het opzetten van IT en services (40%).

Tijdens het onderzoek werd de mening van meer dan 20.000 senior executives en bedrijfseigenaren in 95 landen gevraagd. Het onderzoek laat zien dat, hoewel regeringen proberen de exportresultaten van hun economieën te verbeteren, er belangrijke obstakels moeten worden overwonnen door bedrijven die willen uitbreiden naar internationale markten. Ondanks deze belemmeringen is in totaal 17% van de bedrijven wereldwijd momenteel internationaal aan het uitbreiden.

Robbert Klaassen, Commercieel Directeur Nederland van Regus: "Los van de vraag of bedrijven uitbreiden naar nieuwe markten in eigen land of in het buitenland, ze zijn afhankelijk van een reeks belangrijke factoren. Ze moeten toegang hebben tot betrouwbare en actuele informatie over de markt, de mogelijkheid hebben om te netwerken om zo ook de juiste keuze te kunnen maken voor de beste locatie om zich te vestigen in het land. Flexibele werkruimte stelt hen in staat om snel te reageren op marktveranderingen en om hun kapitaal te reserveren voor investering in verdere groei. Bedrijven moeten snel kunnen uitbreiden, maar ook voldoende flexibel zijn voor het geval er elders groeimogelijkheden ontstaan."