Werknemer wil manager die goed communiceert

Duidelijk communiceren en altijd toegankelijk zijn. Dat zijn volgens werknemers de belangrijkste kwaliteiten van een manager in crisistijd. Empathie en 'een hand op de schouder' scoren veel lager.


Dat blijkt uit onderzoek van Tempo-Team onder ruim 1500 werknemers.

Informerende rol
Sinds begin jaren tachtig is er niet meer zo snel en zo grootschalig gereorganiseerd in het Nederlandse bedrijfsleven. Tempo-Team wilde weten wat dat betekent voor de eisen die werknemers stellen aan hun leidinggevenden. Duidelijk communiceren wordt daarbij door bijna de helft van de ondervraagden genoemd. Toegankelijk (42 procent) en eerlijk (39 procent) scoren eveneens hoog.
__________________________________________________________________________________
Effectief Leiderschap in 4 dagen | 36 PE punten
Wilt u als financial de effectiviteit van uw leiderschap blijvend vergroten? Wilt u de juiste besluiten nemen en resultaten verbeteren? Bent u financieel expert én geeft u leiding aan een team van professionals? Dan is het vierdaagse programma Effectief Leiderschap voor financials precies wat u zoekt. Voor de bijeenkomt is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Meld u direct aan.
__________________________________________________________________________________

“Werknemers laten in het onderzoek duidelijk zien dat ze niet zitten te wachten op alleen een hand op de schouder”, aldus Tempo-Team woordvoerder Harald Zandvliet. “Ze willen vooral duidelijkheid en een eerlijk verhaal. Dat betekent dat je als manager oprecht en volledig moet communiceren, in plaats van alleen maar vragen hoe het met iemand gaat. Hoe goed ook bedoeld, het is onvoldoende om werknemers betrokken te houden”.

Kameleon
Om het bedrijf succesvol door moeilijke tijden te loodsen, speelt die manager bovendien een cruciale rol. “Ondanks de toegenomen onzekerheid en alle snelle veranderingen moeten werknemers gemotiveerd en betrokken blijven. Daar ligt een belangrijke taak voor de leidinggevende”, vertelt Zandvliet.

Werknemers verlangen sowieso steeds meer van hun manager, zo laat het onderzoek zien. In het verleden was een bepaald type mens geschikt om een afdeling te leiden. Een peoplemanager, een echte vakmanager of juist een taakgerichte manager. “In ons onderzoek geven werknemers aan dat ze vooral waarde hechten aan leidinggevenden die al deze skills beheersen en ze op de juiste momenten weet toe te passen. Een echte kameleon dus. Dat vereist van de moderne, succesvolle manager een hoge mate van veerkracht en communicatievermogen.”