‘Werken voor Kloosterboer is een avontuur’

"Ik maak mee dat business controllers niet meer kunnen boekhouden", zegt Rob Keijsper, group business controller bij logistiek bedrijf Kloosterboer.

Het is net een levend schilderij: Hollandse luchten in steeds wisselende tinten blauw en grijs, staalfabrieken met schoorstenen die als kwasten vegen maken in de lucht en het druk bevaren water van het zeegat van IJmuiden. Het is het dagelijkse uitzicht van Rob Keijsper (42), group business controller. Hij heeft zich voor de gelegenheid in een jasje gestoken, maar benadrukt dat hij dit vooral voor de foto heeft gedaan. Het typeert familiebedrijf Kloosterboer, dat volgens Keijsper een ‘Rotterdamse’ mentaliteit heeft. Met andere woorden, de mouwen opstropen en aan het werk!

De wieg van het bedrijf stond overigens niet in Rotterdam, maar in het Noord-Hollandse dorp Sint Pancras. Daar richt Klaas Kloosterboer in 1925 een handelsonderneming op. Die onderneming verhandelt aanvankelijk pootaardappelen en aardappelen, en exporteert groente en fruit. Vandaag de dag legt de logistieke dienstverlener de nadruk op fruit, vis en friet; de supply chain omvat de hele wereld, van Amerika tot Azië. Ten slotte ‘blendt’ het bedrijf zelf vruchtensappen en concentraten voor een populair smoothiemerk.

Gepakt door het fysieke aspect

Zijn dynamische werkplek gaat Keijsper al vanaf zijn eerste werkdag onder de huid zitten: “Ik werd direct gepakt door het fysieke aspect van dit bedrijf. Dus de grote loodsen, heftrucks die heen en weer racen en kranen die tillen. Je voelt je hier echt een onderdeel van de wereldeconomie, omdat je voortdurend ladingstromen ziet binnenkomen en vertrekken. Dat maakt het turbulent en ook keihard werken. Als mensen hier komen solliciteren, zeg ik er dan ook bij dat werken voor Kloosterboer een avontuur is.”

Lees ook: Logistiek goeroe Walther Ploos van Amstel: “Je moet je product haarscherp inzetten”.

Terwijl Keijsper enthousiast vertelt, staat hij voor een muur met foto’s waarop locaties van Kloosterboer staan. Hoewel het hoofdkantoor is gevestigd in IJmuiden, vertelt hij dat de focus steeds meer op de Rotterdamse vestiging komt te liggen. Dat is waar het in de logistiek allemaal gebeurt. Daarnaast zijn er vestigingen bijgekomen, zoals die in Lelystad. Die is zo nieuw dat de foto van deze vestiging nog ontbreekt aan de muur.

Ambitieuze groeistrategie

De stappen zijn een onderdeel van een ambitieuze groeistrategie, legt hij uit: “We groeien niet om het groeien zelf, maar omdat we een zelfstandig familiebedrijf willen blijven. Daarbij is een belangrijke gamechanger dat de koel- en vriessector de laatste jaren in de belangstelling heeft gestaan van Amerikaanse private-equitypartijen. Die willen hier graag voet aan de grond krijgen. Dat is vooral het geval in het segment van de hoogbouwvrieshuizen.”

Eten of gegeten worden. Deze natuurwet geldt dus niet alleen voor de voedselketen, maar ook voor de logistieke keten. Volgens Keijsper is het een reden om piketpaaltjes te slaan: “We willen een bepaalde schaalgrootte hebben. Daarvoor moeten we dus groeien en onze nieuwe vestiging in Lelystad is daarvan een goed voorbeeld. Daar hebben we naast de fabriek van een bekende frietproducent een volautomatisch hoogbouwvrieshuis geopend voor diepgevroren friet. De groei blijft dus niet alleen bij plannen op papier.”

Bierviltje

Door de groeiambities van Kloosterboer heeft Keijsper een uitdagende baan. “We zijn volop aan het uitbreiden en dat is voor mij als business controller natuurlijk hartstikke interessant. Zo ben ik vanaf het begin betrokken bij nieuwe plannen. Van het eerste krabbeltje op een bierviltje tot de realisatie, dat hele traject maak ik mee.” Zijn takenpakket is hierdoor gevarieerd: “Ik draag bij aan het tot stand komen van business-cases. Maar ik zorg er bijvoorbeeld ook voor dat projecten geïmplementeerd worden volgens de uitgangspunten in de business-case. Dus dat we niet opeens een heel andere oplossing hebben. Of dat het financieel de spuigaten uitloopt, omdat er tijdens het traject ineens andere keuzes worden gemaakt,” legt Keijsper uit.

Wat hand in hand gaat met deze groei, is de verdere professionalisering van het bedrijf. Keijsper: “In een familiebedrijf zijn de lijntjes soms wat minder formeel. We willen echter procesmatiger en meer datagestuurd werken.” Daarbij speelt technologie een belangrijke rol: “Onze business draait op warehouse management systemen ofwel WMS’en. Uiteindelijk willen we naar één WMS toe, ongeacht de locatie.” Ook vertelt hij dat datakwaliteit een ding is: “Zo wil je bijvoorbeeld dat iedereen orders op dezelfde manier invoert.

Trots

Keijsper werkt bij Kloosterboer sinds 2002, met een onderbreking van vier jaar bij een ander bedrijf in hetzelfde segment. Hoe is het om bij een familiebedrijf te werken? Heeft hij als group business controller veel speelruimte? Keijsper: “Natuurlijk is de familie heel erg betrokken bij de business. De kunst is dat je daarmee als business controller handig omgaat. Dat je respect hebt voor bepaalde beslissingen en daarmee in je communicatie rekening houdt.”

Op die manier heeft hij uiteindelijk het vertrouwen van de familie weten te winnen. “Ik word bijvoorbeeld gevraagd om de familie te vertegenwoordigen bij internationale joint ventures van het bedrijf. Dan schuif ik aan bij aandeelhoudersvergaderingen in bijvoorbeeld Canada, de Verenigde Staten en Duitsland. Ik zit daar dan min of meer als vertegenwoordiger van de familie. Daar ben ik heel trots op, en op dat vertrouwen ben ik uiteraard zuinig.”

Boekhoudkennis

Eerder in zijn loopbaan werkte Keijsper onder meer bij De Telegraaf. Bij de grootste ochtendkrant van Nederland deed hij de financiële administratie en leerde hij boekhouden. Daarvan plukt hij nog steeds de vruchten: “Ik maak weleens mee dat business controllers niet meer kunnen boekhouden. Dat vind ik eigenlijk heel raar, omdat het wel de basis is van je vak. Ik ben dan ook blij dat ik dat heb geleerd en gebruik deze boekhoudkennis nog steeds.

Lees ook: Goede vooruitzichten voor logistieke sector

De studieachtergrond van Keijsper is bedrijfseconomie aan de Hogeschool van Amsterdam. Al tijdens deze studie beet hij zich vast in de logistiek. Zijn afstudeeropdracht ging hier namelijk over. Keijsper: “Ik kwam erachter dat bedrijfseconomie en logistiek heel dicht bij elkaar liggen. Door de kosten, de business-cases rondom het vestigingsbeleid en de samenwerking in de keten.”

Een paar jaar geleden heeft hij ook de opleiding Certified Business Controller (CBC) afgerond. Keijsper: “Tijdens deze opleiding voor business controllers stonden vooral soft skills centraal zoals adviseren, beïnvloeden en overtuigen. Die vaardigheden heb je in dit werk nodig, omdat je opereert vanuit een staffunctie en geen beroep kunt doen op hiërarchie. Dus je moet ook echt vanuit expertise en overtuigingskracht een boodschap kunnen afleveren. Dit komt dan ook goed van pas in mijn werk.

Human touch

Keijsper weet het verhaal van Kloosterboer en zijn eigen loopbaan in elk geval op een aansprekende manier voor het voetlicht te brengen. Als het gesprek bijna is afgelopen, koerst buiten een pruttelende viskotter richting volle zee. Hoe ziet Keijsper het toekomstperspectief van de controller? “Ik verwacht dat het traditionele boekhouden zal veranderen in een volledig geautomatiseerd proces. Maar voor de rest zal er behoefte blijven aan een human touch, om een nummer van Bruce Springsteen te citeren. De menselijke factor blijft namelijk essentieel als je in je bedrijf een advies over de bühne wilt brengen.”