Wat kunnen we leren van de Free Record Shop?

Hoe kun je als onderneming overleven in het digitale tijdperk? Hoe zorg je er op tijd voor dat de bakens worden verzet en weet je in welke richting ze moeten worden verzet? In de LinkedIn-groep 'Finance Professionals Netherlands' vindt een boeiende discussie plaats over dit onderwerp met als centrale casus de failliete winkelketen Free Record Shop.

Walter Jongenelis QC. (Controller MKB-Directeur Applicontrol) begint de discussie: ‘Op CFO.nl staat een leuk artikel over de Free Record Shop door de oud accountant en CFO geschreven. Bij het lezen van het artikel vroeg ik mij af of de Free Record Shop nog overlevingskansen had gehad als er een echte overall controller was geweest met kennis van internetstrategie en internetmarketing. Ik weet het uiteraard niet zeker, maar ik denk dat de organisatie dan mogelijk nog had kunnen bestaan.’

Margot Sleven (Allround Financial Administrator): ‘Zoals ik er tegen aankijk was het ‘vastgeroest’. Ze gingen niet met de tijd mee in bleven geloven dat de klant alleen aankopen in de winkel zou doen. Ze hebben de boot met internet inderdaad gemist. Kortgezegd; om te overleven moet je met de markt meegaan. Niet (halsstarrig) blijven geloven dat de klant zijn aankopen in de winkel blijft doen. De tegenvallende resultaten moeten al langer zichtbaar zijn geweest. Als er eerder adequaat was gereageerd, was het misschien anders gelopen. Het was een pijnlijke les, zeker voor de velen die daardoor hun baan zijn verloren. Niet alleen bij de Free Record Shop alswel bij de leveranciers.’

Walter Jongenelis: ‘Feitelijk was FRS een topbedrijf dat alles had om ook succesvol te kunnen zijn in deze huidige tijd van de visuele digitale informatie revolutie. Ik denk dat we deze case vooral moeten zien om van te leren en om wakker geschud te worden. In deze tijd wordt gevraagd om een andere kennis van zaken. Die expertise zit nog niet in het huidig opleidingspakket van controllers en in mijn optiek moet dat worden veranderd. Internetstrategie en Internetmarketing worden steeds belangrijker en de bedrijven die tijdig daarin weten te excelleren zullen de winnaars zijn. De bedrijven die de ontwikkeling negeren en niet mee willen in de verandering en die gevoelig zijn voor de concurrentie zullen het steeds moeilijker krijgen en velen zullen het niet redden.’ 

Gerard van Stijn: ‘Ik ben het niet helemaal met je eens Walter. FRS heeft flink de boot gemist, maar het is niet aan de controller om een strategie te ontwikkelen. De controller kan signaleren, maar als hij ook nog de strategie moet gaan ontwikkelen is er nog veel meer mis binnen een bedrijf dan enkel de boot missen. Dan is de vraag wat alle andere personeelsleden eigenlijk voor nut hadden en hebben.’

Frank van Brandenburg (Assistent Controller, PCI Groep): ‘Gezien de marktontwikkelingen kan ik alleen maar zeggen dat ze plank compleet hebben misgeslagen. De digitalisering van muziek en videoverkoop is behoorlijk snel gestegen, maar toch is het een situatie die al flink wat jaren speelt en zie je dat FRS hier amper op in heeft gespeeld. FRS heeft zich wel gericht op verkoop via internet, maar dit was niet meer dan ondersteuning naast het winkelverkoop.’ 

‘Daarnaast’, vervolgt Van Brandenburg, ‘zijn de tarieven van Bol.com altijd een stuk competitiever geweest. FRS heeft zich ook deels gericht op verkoop bij stations. Hier waren altijd genoeg mensen te vinden tijdens het wachten op de trein, maar je moet goede koopjes hebben om te zorgen voor impulsaankopen. Een goede controller had waarschijnlijk weinig kunnen redden in deze organisatie. Alles bij FRS wijst er voor mij op dat er gewoon niet op de markt is ingespeeld. De vraag is natuurlijk wel waar het precies fout is gegaan. Was er te weinig kennis/kunde in de organisatie om te veranderen? Of was er misschien wel sprake van een starrig management en dus onwil?’

Meer discussies over financiele en strategische onderwerpen? Bezoek de linkedIn-groep ‘Finance Professionals Netherlands’