ING betaalde 350 miljoen voor Payvision dat een kat in de zak bleek.

McKinsey & Company moet onderzoeken of er nog toekomst zit in Payvision. In 2018 betaalde ING er 350 miljoen euro voor, de duurste aankoop van de bank sinds de kredietcrisis. Payvision had een ‘eigen Adyen’ moeten worden, een grootheid in de betaalmarkt. Deze had moeten bijdragen aan de transitie van bank naar finance platform.

Volgen geruchten neemt Payvision al een tijdje geen nieuwe klanten meer aan, meldt Banken.nl. Het bedrijf zou stilliggen. Volgens Banken.nl zou dat komen door tegenvallende technologie. De klanten kwamen voornamelijk uit de gok- en pornobranche, waar gesjoemel nooit ver weg is. Pornhub was één van de grootste klanten. Payvision stond op de radar van de Amerikaanse autoriteiten en banken. En dat in een tijd waarin ING onder het vergrootglas lag van toezichthoudende instanties in eigen land.

Volgens het FD sijpelden klanten en winstgevendheid weg bij Payvision. Zeventig procent van de klanten zou zijn opgestapt, de winst kalfde af met twee derde. ING schreef 200 miljoen af op de gedroomde parel.

Ondanks investeringen bleven de resultaten van Payvision teleurstellend, aldus het FD. De omzet daalde verder. Het FD suggereert dat ING overweegt om de dochter compleet op te doeken. Maar ook andere scenario’s worden nog onderzocht.